На шестия си конгрес Федерацията на независимите строителни синдикати (ФНСС), включваща и синдикат "Пътно дело", отчете, че е работила през последните години във влошаваща се икономическа ситуация, съобщиха от КНСБ. Чуждестранните инвестиции в сектора са намалели значително, кредитирането е било ограничено, междуфирмената задлъжнялост – висока и всичко това е довело до освобождаването на голяма част от работната сила. Броят на заетите в строителството през 2011 г. е намалял с близо 90 хил. спрямо 2008 г. Обемът на изпълненото строителство се е свил с 1/3. На конгреса на ФНСС дойдоха ръководството на КНСБ, председатели на федерации членове на Конфедерацията и други. Президентът на КНСБ Пламен Димитров приветства всички участници в Конгреса и им пожела спорна и резултатна работа. Той изтъкна, че всичко, което ФНСС е постигнала сега, когато борбата вече е за физическо оцеляване на хората на наемния труд, заслужава истинско признание, адмирации и уважение. "В тази тежка обстановка ФНСС чрез подписания ОКТД доказва как може едно социално сътрудничество между синдикати и работодатели да бъде конструктивно и реално да брани интересите и правата на работниците и служителите. Искам лично да благодаря на председателя на ФНСС Йордан Никленов за непрестанните усилия да запази целостта на организацията", изтъкна той и добави: "Всички ние сме съмишленици, обединени от голямата кауза на КНСБ и воюваме ежедневно за доходите и правата на наемния труд". "ОКТД за работещите в отрасъл "Строителство" е подписан на 4 януари 2011 г. и съдържа добри стойности и социални клаузи", посочи Йордан Никленов – председател на ФНСС. Запазен е завишеният коефициент К=1.25. С него се определя минималното месечно основно трудово възнаграждение в отрасъла, което е в размер на 337.50 лв. Работодателят и синдикатите на ниво предприятие не могат да договарят по-ниски трудови възнаграждения от коригираните със съответен коефициент минимални месечни основни трудови възнаграждения по квалификационни групи персонал. Това е един от малкото секторни КТД, в които страните постигат споразумение за ежегодно договаряне на минимална цена за един час труд при извършване на строително-монтажни работи. В ОКТД основните допълнителни трудови възнаграждения са договорени със стойности, по-високи от нормативно установените. За всеки отработен нощен час или част от него се заплаща увеличение не по-малко от 50% от минималната часова работна заплата за отрасъла, т.е. 1.00 лв. (при 0.25 лв./ч. нормативен размер). Това е тройно увеличение на норматива. Минималният размер на допълнителното месечно трудово възнаграждение за придобит трудов стаж и професионален опит е 1% при 0.6 на сто нормативен размер. За времето, през което работникът или служителят е на разположение на предприятието, извън неговата територия – допълнително за всеки час или част от него, не по-малко от 25% от определеното с индивидуалния трудов договор основно възнаграждение, а на официалните празници – 50%. Иновативен заряд носи договореното допълнително възнаграждение за работа при специфични условия и рискове за живота и здравето, които не могат да бъдат отстранени, ограничени или намалени независимо от предприетите мерки. Размерът на доплащането е не по-малко от 5% от основната работна заплата на работещия. За полагане на извънреден труд са предвидени по-благоприятни условия – с 10% повече от предвидените в Кодекса възнаграждения. В ОКТД е предвиден завишен размер на отпуска по чл. 155, ал. 4 от КТ, от който могат да се ползват членове на синдикатите, страни по договора. За работа при специфични условия и рискове за здравето и живота той е не по-малко от 9 дни. ОКТД предвижда по-благоприятни условия от предвидените в Кодекса за майки и бащи, вдовци или несемейни с присъдени родителски права, които се грижат за деца до 14 години – по един ден платен отпуск всеки месец. В ОКТД е договорен допълнителен платен годишен отпуск в размер най-малко 60 часа за синдикална дейност на нещатните синдикалните ръководства при нормативно определени 25 часа. При прекратяване на трудовия договор на работник или служител, член на синдикат, страна по ОКТД, работодателят дължи обезщетение в размер на не по-малко от петкратния размер на последното получено месечно трудово възнаграждение. Работничките и служителките имат право на парично обезщетение в размер на минималното основно трудово възнаграждение за отрасъла, коригирано с коефициент 1.6., след изтичане на предвидените в КТ и в КСО срокове за допълнителен платен годишен отпуск за отглеждане на дете до две годишна възраст. С по-висок размер от нормативно установения са договорени и ред други обезщетения. Социалните партньори в отрасъл "Строителство" са постигнали споразумение за разпростиране на подписания ОКТД за всички фирми, работещи в отрасъла с цел равни условия за работещите. Въпреки положените усилия министърът на труда и социалната политика Тотю Младенов бави решението си, но ФНСС очаква в най-скоро време той да изпълни това свое задължение. За периода 2007-2011 г. ФНСС успешно е участвала като партньор в реализацията на три проекта, свързани с подпомагането на социалния диалог на работното място и въвеждането на иновативни мерки за усъвършенстване и мониторинг на условията на труд. В преговорите на отраслово равнище, както и при колективното договаряне в предприятията са отстоявани последователно позициите за защита доходите и правата на синдикалните членове. Диалогът с ръководството на МРРБ, обаче, е бил формален и труден и това се е отразило на конструирането на отрасловия съвет по условия на труд, който не се е изпълнил с живот и сила, а строителството е високо рисков отрасъл. Големият успех за ФНСС е запазването и съхраняването на членската маса, въпреки че не имало през последните години по-труден период и то с толкова предизвикателства в организационното развитие на синдиката. Ръководствата на ФНСС и на Синдикат "Пътно дело" са положили изключително много усилия за съхранение на организациите си. "Осъзнавайки големите отговорности и задълженията към работещите в строителството" – изтъкна председателят на ФНСС Йордан Никленов, "е необходимо в бъдещата ни работа да предложим най-добрия продукт на синдикална защита, ориентиран към правата и интересите на отделния човек, продукт, осигуряващ укрепването и развитието на синдикалните професионални общности." /БГНЕС /www.bgnes.com