09/25/15 07:11

Берген и Осло (3 част на Екскурзия из Скандинавия)

Продължавме на екскурзията Влади из скандинавските страни. Започнахме с пътя към Копенхаген, която разгледахме подробно, а днес продължаваме с Осло и Берген в Норвегия. Приятно четене:

Екскурзия из Скандинавия

част трета

Ден шести – 03. 07 –

Осло – Берген

За днес имаме около 500 км, преход и да гледаме

• – Зьогне фиорд;
  • – Преминаваме през платото Хемседал;
  • – слизаме в долината на Зьогнефиорд.
  • – От Флам преминаваме с корабче до Гудванген. На това корабче пия кафе за 25 NOK докато си гедам фирдите. ;
  • – Спим в Берген.

Тръгваме рано, раздават ни сух пакет храна за из път – сандвич, бутилка минерална вода и една зелена ябълка. И около обед вече бяхме в планината – по едни завои, по едни чукари, покрай едни реки, наоколо дървени къщички със затревени покриви. Пасящи овце, дори и лами видяхме.

Минаваме през ФЛА,

малко селище с крайпътен малък търговски център, спираме. Една огромна мечка – паметник ни посреща, наоколо имаше и тролчета.

Мечокът във Фла, Норвегия

Мечокът, който ни посреща във Фла – селище по пътя към фиордите

Продължаваме към върха на фиорда и слизаме от другата страна.

В Гудванген, Норвегия

В Гудванген

Следобед сме в

Берген

Спираме до яхтеното пристанище. Имахме малко свободно време. Разходихме се по улицата с дървените къщички от едната страна и яхтеното пристанище от другата. Улицата е BRYGGEN. Заобикаляме

Vågen – залив в центъра на Берген.

и по Torget отиваме на

Strandkaien, където е туристическия център

Много ми харесаха дървените къщички, едни такива разноцветни. Някои от тях имат малки вътрешни дворчета и по едни дървени стъпала, които водят към горния етаж има кокетни ресторантчета и бирарии. По тази улица също има бирарии и малки ресторантчета, които в този следобеден час бяха препълнени, въпреки, че времето беше мрачно и скоро щеше да завали. И тук нямахме време да се смесим с местните младежи и туристи, насядали по кафенетата и бирариите. Имах само време да си взема от едно заведение храна за в хотела.

Намерих едно малко заведение за бърза храна и цените бяха много прилични. Но храната се приготвя на място. И като се започна едно пържене, едно бъркане… Почти не остана време за ядене. Пакетираха ми храната гореща…

Време е да ни откарат до хотела. Той също беше далеч от центъра по едни баирчета нагоре и някъде по средата на склона. Наоколо нямаше нищо – нито магазинчета, нито кафенета, нито бирарии. Някакъв краен квартал. Все още е светло, но мрачно, мъгливо и студено.

Тази вечер няма къде да излизам. Похапнах си в хотела пакетираната храна на масичките в ресторанта до рецепцията. Взех си нещо газирано и си заформих много приятна вечеря. Време е за сън.

Сняг край Берген, Норвегия

Този сняг в планината ми прилича на зайче – даже и око си има

Ден седми – 04. 07

За днес имаме да гледаме –

Берген – рибния пазар (Torget Fish Market) и яхтеното пристанище

От Туристическия информационен център (Tourist Information) – Strandkaien 3 , който се намира точно над рибния пазар си вземахме рекламни неща – карти на Берген (www.visitBergen.com), туристически реклами и брошури. Там те са подредени много добре – човек лесно се ориентира къде какво има и какво му трябва. И всичко е на няколко езика. Малко по надолу от същата страна след рибния пазар виждаме модерни и луксозни хотели. Улицата е Strandkaien. Продължавайки по нея, малко по-нататък, на края е аквариума – Bergen Aquarium (www.akvariet.no).

И други сгради с интересна архитектура.

Всичко това е на брега на Vagen

Минахме пак по улицата с дървените къщи. Съвсем близо до туристическия център има едно езеро – Lille Lungegårdsvannet , на Kaigaten. До него е общината – Radhus. Нямахме време да видим нито общината, нито аквариума.

Остава ни още около половин час свободно време. Къде ли да отида още. Един човек от групата, който е тръгнал в друга посока, докато ние сме се мотали около рибния пазар и пристанището ми каза, че ходил нагоре по едни стъпала, които отвеждали към хълма над града . (Някъде там, само че по-нагоре отвеждала и една зъбчата железница). И не било далече. Мога да се кача натам. Показа ми от къде тръгват стъпалата. Тръгнах натам. Стъпалата водят зигзагообразно нагоре. Изкачвах се, докато свършиха. Нагоре имаше едни зелени площи и парк. Но дори оттам се виждаше прекрасно Берген.

Толкова за Берген.

Връщаме се в Осло

по път с много тунели. Преминаваме през най-дългият – 24 км.

Тази вечер сме в Осло. Хотелът ни е същият – Hotel Quality 33.

www.quality-hotel-33.oslonorwayhotel.com/en/

www.sunnfjord.no

www.visitflam.com

www.fjordtours.com

Предлагат се и автомобилни турове по норвежките фиорди. Например един от тях може да продължи от 12 до 18 дена и обхожда 1619 км. Различните турове обхождат различните части и посоки в цяла Норвегия.

– Кулинарен тур – 6 дена и 614 км;

Друг тур от 4 до 7 дена и 910 км;

Или за 5 до 8 дена – 555 км;

От 7 до 10 дена и 730 км;

За повече информация –

www.fjordnorway.com/tour-suggestions

Може и тур с кораб – www.fjordline.com

Или с автобус – www.tidereiser.com

Осло

Предният ден, когато бяхме за първи път тук успях да се ориентирам в коя посока е центъра и с какво се стига до там. Винаги ми е било интересно да се разхождам в голям непознат град по вечерно време, а

белите нощи удължават времето за вечерни разходки

И след като разбрах, че ще сме в същият хотел, реших, че мога да си позволя да се разходя. И след като разбирам в коя стая ще сме, оставям багажа, вземам си лична карта, малко пари и тръгвам. Съвсем близо до хотела минава метро, което на близката до хотела спирка е над земята.

Малко след хотела има един мост, който минава над магистралата и отвежда до спирката. Отивам там. Ретро-возилото, което беше там предната вечер още си е там. Записвам си спирката от която се качвам, тя е Rislokka , а посоката, която следвам е Osteras. Виждам кога са последните влакчета на обратно, запомням кой номер е метрото и чакам да дойде. Горе –долу знам на коя спирка искам да сляза. Имам навигация на таблета, но рискувам някой да ми го открадне, защото все още не знам къде ще попадна след като изляза от метрото, така, че се налага да запомня някои неща… Идва влакчето, качвам се. Не знам как се таксува, как и от къде се купуват билети, нито колко струват.

Кондуктор – няма, машинки – няма, проверка – няма.

Пътувам гратис пет – шест спирки. Слизам. Метрото заминава. Отивам от другата страна. Поглеждам и там как е разписанието на обратно. Ако искате

да видите Осло по вечерно време през лятото

по начин и в атмосфера, които никога не сте си представяли, слезте на метро станция Stortinget, излезте от метрото и без да се оглеждате тръгнете през площада и завийте надясно. Но запомнете от къде излизате и през къде минавате. И не носете нищо излишно или ценно.

Тръгвам да излизам. Още там започнаха да ми подвикват разни съмнителни лица. От тези амбулантни търговци на куп ненужни неща. Излизам. Поглеждам дискретно във всички посоки, за да видя къде съм, от къде излизам, за да мога да се ориентирам на връщане. И след всяка следваща крачка

започвам да замръзвам от страх

Но не се отказвам. Къде ли съм попаднал – няма как да разбера. От всички страни започнаха да ми подвикват много съмнителни младежи, да привличат вниманието ми. Огледах се отново във всички посоки. Отвсякъде съмнителни и непознати – и негри имаше. Някои бяха добре облечени, но други по-запуснати. Едни други – иракчани ли са, сирийци ли бяха, турци ли не щеш, араби ли, едни такива моми със едни бурки ли се казва, наметала ли – не знам. Едни такива със сплъстени коси, с расти, с едни изцапани дрехи… Ауууу – изглежда е

някакъв емигрантски или крими квартал

Вече вървя смело напред, все едно, че всичко ми е познато и че знам къде отивам. Обиколих няколко сгради наоколо, но там става все по-страшно. Ами ако ме нападнат, ограбят, знам ли. Виждам един отворен вход – хотел ли беше, блок ли, общежитие ли – не разбрах, но влязох. Завих зад първата стена и си прибрах лични документи и банкови карти и малкото пари – в чорапите – да не дрънкат и да не са на лесно достъпно място по джобовете…

В това време чух как вратата, през която влязох щракна и се затвори… Ако след мен идваше някой…. Тръгвам да излизам, вратата – заключена. Огледах я, видях едно копче, натиснах го и излязох. Разходих се, похапнах един фалафел с много картофки и месо, наблизо имаше и сауна. Та и там ходих.

Още е малко светло, но е време да се прибирам. Тръгвам към метрото. Срещу мен върви една група младежи със съмнително поведение. Единият младеж се засили към мен, замахна с крак и… ми се усмихна… Аууууу. Бързо в метрото.

Тъкмо слизам и влакчето – там. Погледнах само кой е номер, защото на тази метро станция се събират шест линии, които минават по едни и същи релси. Качвам се, посоката на обратно е към Vesti, отново гратис, броя спирките, слизам на моята и вече ми е по-спокойно. Прибирам се около полунощ в хотела, който е на края на града, но все още не ми се спи.

Часът е 00:40 ч, след полунощ, светло е дотолкова, че още не се виждат звезди. На рецепцията има интернет, два компютъра за свободно ползване и кафе машина с безплатно кафе или чай. Разполагам се пред единият компютър, пия две големи кафета. Тишина и спокойствие. Време е за сън.

Ден осми

Закуска. Днес

ще разглеждаме Осло.

• – Кралския дворец;
  • – главната улица Карл Йохангате.

Karl Johans Gate – е главната улица на Осло

и най-известната търговска улица в Норвегия, където можете да видите и да се запознаете с много актьори, музиканти, художници и търговци. Разглеждаме и Кметството.

Общината в Осло, Норвегия

Общината в Осло

Ако града и през деня е такъв, какъвто го видях през нощта, по-добре да не слизам от автобуса. Предупреждават ни да не обръщаме внимание на непознати, колкото и любезни да са те, дори и да говорят на български. Този път нищо не нося – само телефон за да направя някоя снимка.

Първо отиваме в парка ВИГЕЛАНД . Много голям и красив парк с много интересни статуи и един голям фонтан по средата. В този ранен час в парка бяхме само ние.

Вигеланд, Nobels gate 32, 0268 Oslo, Норвегия

„Вигеланд“, (Vigeland ) е красив скулптурен парк в Осло, Норвегия с пълно име

Скулптурен парк „Вигеланд“ (Vigelandsanlegget)

Негов автор е Густав Вигеланд. На една огромна площ за разположени безкрайно много скулптори на голи тела – мъжки, женски и детски, преплетени в невероятни конфигурации. Разгледахме парка и статуите и обратно в автобуса.

Парк Вигеланд в Осло, Норвегия

Парк Вигеланд в Осло

Авторът на скулптурите. Направени са изцяло с негови лични средства…

Следва

панорамната обиколка на Осло

Минаваме и покрай едно кръгово кръстовище, оформено като фонтан ( кръгъл, не много дълбок фонтан, пълен с вода). Колите го заобикалят, като на кръгово движение, а само трамвая минава през него – релсите са монтирани във водата, а струите на фонтана бликат на височина една – две педи – между релсите.

Фонтанът в Осло,през който минава трамвая – Норвегия

Фонтанът в Осло,през който минава трамвая

Отиваме пред

общината, кметството

Разглеждаме го. Фонтана тук е много красив. Влизаме вътре. Тук всеки може да влезе. Минах и през заседателната зала, разходих се по коридорите, разгледах стенописите и картините. Пред входа има магазин за сувенири и картички. После отиваме до

музея Фрам и Кон-Тики (Музеят „Кон-Тики“ – Kon-Tiki Museet)

Намират се от другата страна на пристанището, където акостират фериботите от Копенхаген. И двата музея са един до друг. И двата са много интересни.

Музеят на Кон-Тики

показва плавателното средство на Тур Хейердал. Музея е посветен на живота и делото на норвежкия биолог, антрополог и мореплавател.

В музея „Фрам“

главният експонат е корабът „Фрам“ („Напред“) на Фритьоф Нансен. Идеално място за убиване на време, когато например навън вали дъжд. Но тук времето беше много приятно. Дъжда ни преследва само два – три дена през цялото пътуване и някои неща разгледахме набързо. Но за това – после.

След това имах време за сладолед и обратно в автобуса. Оставят ни отново пред общината, имаме около час и половина свободно време, отивам да снимам фонтана, през който минава трамвая. Преди да си тръгнем от Норвегия, с последните си монети си купувам три бутилки по 0,500 кока-кола, различни видове, да си имам за из път.