10/13/15 06:12

Стокхолм (4 част на Екскурзия из Скандинавия)

Продължавме на екскурзията Влади из скандинавските страни. Започнахме с пътя към Копенхаген, който после разгледахме подробно, продължаваме към Осло и Берген в Норвегия, а днес вече сме в Стокхолм.

Приятно четене:

Екскурзия из Скандинавия

част четвърта

Стокхолм

Поемаме към Стокхолм. Преминаваме през много тунели, доста дълги. Излизаме от последният и пред нас се разкрива

Настаняват ни в един много луксозен хотел. Въртяща врата, която се задвижва само като се доближите до нея. До хотела има един огромен стадион, закрит и остъклен. Фоайето на

хотела

е приятно оформено – има и детски кът, едни канапета, едни маси, едни ескалатори, всичко излъскано до блясък. Прекрасен бар, подреден с безкрайна върволица от напитки и алкохол. Изискано облечени посетители. Външен асансьор ни отвежда на девети етаж за секунди. На другият ден закуската ни е в ресторанта, който се намира на седмия етаж… Но до закуската има да се случват още много неща.

Тръгвам да видя дали ще се ориентирам

да стигна до центъра

и на този град. Първата идея, която ми хрумна е да стоя пред входа на хотела и да чакам да излезе някой китаец, или младежи с фотоапарати – гости на хотела. Мисля си, че няма начин да не са тръгнали да видят или снимат нещо интересно и да тръгна след тях. Но нямах това търпение. Хванах по една заобиколена от модерни сгради алея и

тръгнах в случайна посока

След няколко минути стигнах до метро станция. Огледах разписанието, но не видях да има до късно влакове на метрото, а и не разбрах в коя посока трябва да го хвана. А и като знам, че града е разположен на 14 острова и метрото ходи до всеки един от тях, се притесних да не би да се окажа на някой от островите и да не мога да се върна. Точно до това място виждам едно заведение.

Хотелът в Стокхолм, Швеция

Хотелът в Стокхолм

Решавам там да похапна

Оказа се китайски ресторант. Пред него едни интересни канапета, с едни възглавнички. Искам меню на английски… Оказа се, че няма… Хм – да отида в Стокхолм, да влезя в китайски ресторант и да поискам меню на английски… Нормално е да няма. Взех едно меню и започнах да сричам непознатата реч. Има снимки на всяка храна. Някъде видях и думата за пиле – Чикън. Ама само това… Та викам нещо с чикън ще ям. Гледам – порциите големи – цените прилични – избрах си нещо. Показвам го. Пия и една бира, докато ми дойде храната. Храната идва. Една голяма порция с пържени картофи и няколко пилешки хапки. Малко салата за декорация и някакъв сос за окраса… И всичко това супер пикантно. АУУУ, изгорих си езика от пикантни подправки. И на всичко отгоре – горещо.

Допих си бирата, докато ми изстине храната и тъкмо започнах да ям, когато мина китайчето по цялата открита площ на ресторанта и събра всички възглавнички от канапетата. Затварял. Било 22:00 ч… А аз не гледам часовник, виждам само, че е

прекалено светло, за да затвори един ресторант…

На съседната маса имаше една компания от цветнокожи младежи, които бяха приключили с вечерята. Та поисках от китайчето да ми опакова храната за вкъщи. Идва след малко с една голяма опаковка с капак за храна и започва да я пълни. Формата се напълни, а половината храна остана в чинията… Той се опита да я сложи и нея, но аз поисках още една по-малка форма. Донесе още една по-малка картонена форма и сложи вътре картофките… И аз с цялата тази храна, се прибирам в хотела. Изяждам картофките от картонената форма и половината храна от по-голямата форма. Останалото в хадилника… И на другия ден до обед ще си го разнасям из Стокхолм, докато си го изям.

Слизам пак на рецепцията, разглеждам къде какво има – всичко подредено в изискан стил – уникална комбинация между лукс и удобство. Излизам навън. Пред хотела гледам

стадиона

Една жена от групата излезе да пуши при мен. Каза ми, че преди малко ходили и обиколили стадиона. Предложи ми да се разходя и аз. По стъпалата зад нас, после по цялата дължина около стадиона и пак ще се върна на тези стъпала. И аз да взема да го направя. Аууу. Тръгнах. Заобиколих малко.

Стадиона до хотела в Стокхолм, Швеция

Стадиона до хотела в Стокхолм

От другата страна погледнах през парапета – доста високо беше. От другата страна под този парапет има едни цветни градини, едни зелени морави, а покрай тях минава оживен булевард. И като погледнах от тази страна колко има да ходя, докато завия отново, ми стана страшно. На няколко места имаше сложени пейки. Хм, учудих се как така никой не дреме на тях. А ако повървя още малко и някой зад мен се появи от някъде. Или някой ме види, че тръгвам от единият край и той тръгне от другия и се срещнем някъде по средата… Винаги си мисля за най-лошото. Както сме свикнали в нашата страна.

Само че това не е нашата страна. Тук нещата изглеждат по съвсем различен начин. Вървя, вървя, края му не се вижда – огромен стадион.

Докато го обиколя целият и се върна на същите стъпала, от които тръгнах, минали 15 минути… Интересно ми беше как ли изглежда обстановката около хотела, когато на стадиона има важен мач. После се оказа, че това не е най-големият стадион в Стокхолм, имало и по-голям, а този тук бил най-обикновен стадион – АРЕНА…

Време е за сън. Утре ще продължим.

Ден девети – 06.07

Днес ще

разглеждаме Стокхолм

Град , разположен на 14 острова, там, където Балтийско море и езерото Меларен се срещат. През множество канали, свързани с мостове. Метро, което свързва всеки един от островите. Инфраструктура, дублирана под земята. В студените и дъждовни дни на човек не му се налага да излиза на открито. Бизнес сградите и търговските центрове си имат подземни паркинги, където си оставяте и вземате колата. Ще посетим

• Ще видим смяната на караула там,
  • ще се разходим из старият град,
  • ще видя един търговски център и
  • през цялото време ще ни вали дъжд.

Правим една автобусна обиколка на града и спираме пред

Кралският дворец

Един от най-големите замъци в Европа. Royal Palace в центъра на Стокхолм е официалната резиденция на краля и основните дейности от ежедневието на краля се провежда тук. Дворецът е ежедневно място за работа на краля и кралицата и за различните отдели (Kungliga Slottet). Цената на входа е 150 SEK. Оттук започва нашата пешеходна обиколка в стария град (Гамла Стан). Можете да пиете кафе на площад Сторторгет (Stortorget).

www.visitstockholm.com

Дъждът вали, но не е толкова силен, колкото се полага за този град. Аз си нося в ръка купата с китайска храна и една вилица в нея… С другата ръка – чадър. Почти нищо друго не носих. На никой не му се ходи в дъжда. Всеки иска да е в музей или на закрито. Но екскурзоводката каза само няколко думи, с които лично мен наистина ме мотивира да тръгна след нея… Сложи си дъждобрана и слезе от автобуса. Каза така:

– Вие сте дошли в Скандинавия, намирате се в Стокхолм и по програма имате пешеходна обиколка на Стария град. Какво като вали… Ще се понамокрите малко, после ще изсъхнете, какво толкова…

Наистина – какво толкова? В края на деня ни предстои и морско пътуване, какво толкова като вали…

Старият град на Стокхолм, Швеция

Старият град на Стокхолм

Казаха ни след колко време къде ще е автобуса и който иска да обикаля с групата в Стария град по тесните улички, който иска да ходи да гледа Кралския дворец, който иска да ходи из Търговските центрове, които са от другата страна, през моста и през парка след него. И така до 14 ч.

Аз успях да видя всичко

– и с групата из Стария град, и сам в Кралския дворец и церемонията (или част от нея) по смяната на караула, която продължава около час и половина. Един от търговските центрове също видях, китайската храна си изядох и даже и за кафе имах време…

По време на пешеходната обиколка минахме по оживените улички с магазинчета за сувенири, кафенета и ресторантчета. Накрая минахме по една

много тясна уличка – само 90 см

От двете страни – стените на къщите. Вали дъжд. Нося чадър. Минавам по тази тясна уличка със стъпала нагоре. И накрая тя става толкова тясна, че чадъра ми не може да мине…

Най-тясната улица в стария град в Стокхолм, Швеция

Най-тясната улица в стария град в Стокхолм – само 90 см

Оставят ни пред Кралския дворец. От другата страна ще ни чака автобуса към 14 ч, следобед. През това време започвам да

разглеждам Кралския дворец

Вземам си билет. На него има три точки ( зали), през които трябва да мина. Всяка зала ( крило от двореца) си има име. И като влизам в съответното крило, подавам билета на входа и там ми отмятат на билета, че влизам там. Разглеждам. Кралски дворец. Какво може да има в един кралски дворец… Доста интересни неща – картини, мебели от отдавна отминалото кралско време, съдове, маси, обзавеждане, стенописи (пана и картини). Разглеждам едното крило, излизам, отивам в другото и така. На следващото крило ме накараха да си оставя чадъра (понеже е мокър), там, на едни определени места, където имаше и други чадъри и връхни дрехи… Замислих се – дали ще си го намеря после (в смисъл дали ще запомня от къде съм минал, влязъл, за да мога да се върна да си го взема)… Хм, да видим. Оставям си го до една колона и влизам.

Зали, коридори, стъпала нагоре, стъпала надолу, пак зали, пак коридори… И през целият път има едни ограничителни ленти, които оформят една пътека… И по тази пътека вървя и гледам. И в един момент си казах, че съм се загубил, че няма да си намеря чадъра. Дали?И точно в края на пътеката, на изхода от крилото поглеждам от другата страна – познат вход… От тук май влязох. Я да видим – влизам пак и той чадъра си ми е там… Вземам си го и тръгвам.

И продължавам да си нося китайската храна

И виждам пред следващият вход едно заведение и към него масички и столове, разположени вътре във входа за следващото крило. Малко течение беше, но там се разположих – хем да си почина, хем да си похапна китайската храна. Никой нищо не ми каза. Починах си, похапнах си и е време да отида и до търговския център през моста и парка. И тъкмо минавам през моста и от другата страна виждам

Кралския оркестър и войниците тръгнали за смяна на караула…

И аз след тях… И се върнах пред двореца с тях. С барабанчик най-отпред, със маршова стъпка, с пушките и помпоните на главите, с ботушите… И пред двореца се беше събрало огромно множество и то вали и едни чадъри разперени…

Караула пред Кралския дворец в Стокхолм, Швеция

Караула пред Кралския дворец

Не можах нищо да видя. Постоях, послушах и тръгнах.

Видях съвсем близо тук един скъпо изглеждащ хотел и реших да влезя в него, да видя как вървят цените на хотелите в центъра на Стокхолм, до самия Кралски дворец… Хотелът беше Лейди Хамилтън (HOTEL LADY HAMILTON – Storkyrkobrinken 5). Та цената за единична стая до Кралския дворец е 1300 SEK. От него си взех карта на Стокхолм и една рекламна химикалка на хотела – безплатно…

От тук продължих към търговските центрове. Минах през моста, през парка, където също има интересен фонтан и паметник на известна личност. Тук по тази алея също има скъпи хотели. В края на парка минава един булевард и там има доста големи магазини с кафенета, заведения, магазини за дрехи. Пих едно голямо кафе със сметана и разглеждах младежката мода – начина, по който се облича местната младеж – стилно, изискано и с вкус.

Какво можем да правим в Стокхолм:

• Да обиколим града с автобус и корабче:
    • Bus+Boat Stockholm GRAND TOUR= 450 SEK (1,50 h продължава). Този маршрут минава под 15 моста. Има гид на 11 езика.
    • – ROYAL CANAL TOUR (0,50 h)=185 SEK . Този маршрут минава покрай парка Djurgarden.
    • – HISTORICAL CANAL TOUR ( 0,50 h – продължителност) = 185 SEK. Общо взето тези маршрути обикалят отделните острови по каналите.
    • www.stromma.se
  • Можете да се отдадете на един кулинарен Стокхолмски тур. Да се запознаете с различна кухня и аромати.
  • Можете да отидет е и на плаж. Малко градове могат да се похвалят с каменист плаж на центъра. Такъв е Смедсуддсбадет (Smedsuddsbadet ) и Тантулунден (Tantolunden).

Общо взето безплатни пътеводители и карти на Стокхолм, Хелзинки и Талин си намерих на борда на ферибота, с който пътувахме – има си достатъчно реклами и брошури около рецепцията на този ферибот. Даже и на руски език.

Värtahamnen, Södra Hamnvägen 46, 115 74 Stockholm, Швеция

Събираме се в автобуса и отиваме на терминала

на пристанището, за да се качим на ферибота за Хелзинки

Минаваме през терминала. Раздали са ни картите – билети за ферибота. С тях се чекираме, с тях ще си отворим каютата.

Билета за ферибота от Стокхолм, Швеция, за Хелзинки, Финландия

Билета за ферибота за Хелзинки. Да си пожелаем щастливо плаване!

Фериботът се казва VIKING LINE MARIELLA. Изглежда горе – долу така (клипа е взет от интернет):

Има 10 палуби. И какво още, ще разберете следващият път.