(http://nellyo.wordpress.com/)
Три билборда извън града – по Маклуън
.
Последният засега филм на Мартин Макдона Три билборда извън града (оригинално заглавие Three Billboards Outside Ebbing, Missouri) беше показан и в София. Филмът вече е взел наградата на публиката в Сан Себастиан и Торонто, наградата за най-добър сценарий във Венеция и две награди BIFA.
Главната героиня е Милдред Хейс. Живее в малък град в Мисури, разведена, майка на син и дъщеря, преживяла преди месеци огромна лична трагедия. Дъщеря й Анжела, в трудната гимназиална възраст, една вечер е изнасилена и убита. Месеци наред убиецът остава неизвестен, мъката не отстъпва, но се засилва гневът от липсата на справедливост и правосъдие. На входа на града, покрай магистралата, има три изоставени билборда – и филмът започва с решението на Милдред да ги наеме, за да постави директно и видимо въпросите си към хората, от които очаква действие – и лично към шефа на полицията : какво правиш, за да разкриеш престъплението? Въпросите от билбордовете – както и се очаква – привличат вниманието на местната полиция, на телевизията, на хората от града.
Какво казва законът, пита Милдред Хейс в началото, какво можеш и какво не можеш да напишеш на билборд? Билбордовете са самостоятелен герой във филма: те движат действието, агресията към майката прелива в агресия към билбордовете, подкрепата за майката се изразява в подкрепа за нейните въпроси на билбордовете, медията е съобщението*. Ако в Ани Хол Маклуън се появява на екрана лично, Три билборда извън града е филмова реализация на идеите на Маклуън: “Всяка медия застава между нас и реалността и въздейства върху начина ни на възприемане на света.”
Ролята на майката е поверена на Франсис Масдорманд, носителка на Оскар за ролята си във Фарго на братята Джоел и Итън Коен. Макдорманд е съпруга на Джоел Коен от 1984 г. и това като че ли по особен начин има отношение и към играта й в този филм на Макдона. Може би не – но така или иначе вече писаха, че съсредоточената отдаденост, съчетана с пълна липса на актьорска суета, правят Франсис Масдорманд претендент за втори Оскар.
Както и наградите показват, в основата на успеха е текстът на Макдона. Историята е пълна с обрати и в края на филма трудно можем да се посочи отрицателен герой – напълно отрицателен герой липсва, героите показват различни страни от характера си в неочаквани развития. Конфликтът, разгърнат чрез билбордовете, е с местния полицейски шеф – който на практика е престанал да търси убиеца, но пък го е търсил добросъвестно – според собствените си разбирания, просто засега няма резултат – и, за съжаление, е на път да си отиде от тежка болест. Какво може да направи? – Ако аз бях на твое място, бих направила база с ДНК за всеки мъж в тази страна още от раждането му, и като стане нещо – установява се със сигурност – и смърт, казва майката. – Това със сигурност не се позволява от законите за правата на човека, обяснява полицаят, и точно в този момент той изглежда прав. Милдред Хейс също има грешки – може би и вини – в трудните отношения майка – дъщеря, може би Анжела е щяла да остане жива, ако майката с търпение беше намирала път към нея: става ясно, че отношенията им са били обтегнати и скоро преди убийството дъщерята е искала да се премести да живее при баща си. Обтегнати отношения не заради липса на любов, а заради моментна небрежност или липса на внимание, никой не е съвършен – но само някои плащат толкова висока цена.
По подобен начин се развива и образът на полицая Диксън, класически расист и насилник, власт, облечена в сила. Още ли мъчиш негри, Диксън, пита майката в началото на филма. – Не негри, а цветнокожи, отговаря Диксън (известна фраза и от Ръкомахане в Спокан) – и след известна пауза добавя – и не ги мъча. Мъчи ги, филмът показва сцени на насилие, но ето, Диксън случайно чува непознат мъж да споделя, че е участвал в изнасилване – и от този момент се променя, проявява изобретателност, рискува, за да получи ДНК от заподозрения – и започва да се държи наистина като полицай, все пак повелята е да служи и да защитава.
Филмът не дава отговори, не знаем дали в далечината се вижда правосъдие за убитото момиче, но на финала камерата проследява удивителна двойка – Милдред Хейс и Диксън, заели се с установяване на истината – ако не за дъщерята на Милдред, то може би за друго насилие. Как ще продължи историята? Ще видим, ще решим по пътя.
Звучи и като отворен финал за Америка, за американската действителност. Ще решим по пътя.
Прекрасен филм, а най-хубавото е, че със сигурност за другите зрители важни ще се окажат други послания, те ще открият друго там. Отново време за Маклуън: “Как е възможно един поет като Елиът да заяви: Никога не съм мислил така, но това съм искал да кажа, след като вие сте го открили там. Ето това е моят начин на мислене по повод реакциите на критиката.”
*
Маршал Маклуън – исках да сложа връзка към статията за Маклуън в българската Уикипедия – с удивление виждам, че няма статия, но поне има два реда за Медията е съобщението.
Filed under: Uncategorized
Свързани новини:
- И Видин обявява грипна епидемия
- Без безплатни бързи тестове за грип
- Приложение на „Майкрософт” ще ни предупреждава за сайтове с фалшиви новини
- Опозиционерът Хуан Гуайдо се обяви за временен президент на Венецуела
- Жената, нападнала медик в Горна Оряховица, е с повдигнато обвинение
- Руската ВТБ: Заложници сме на нарастващ конфликт между Тръмп и Конгреса
- Ивелин Попов се настани в хотела на "Ростов" в Доха, ще подписва
- Алберт Попов спечели втория слалом за ФИС
- Паредес се отдалечава от ПСЖ
- Прекратиха търсенето на самолета със Сала поне за днес
- Погба носи тузарски костюм със своите инициали
- Зафиров: Цената на Неделев е висока
- Емери: Арсенал работи по трансфера на Суарес
- Зафиров: Неделев отхвърли ЦСКА и Лудогорец, търсим нападател и ляв бранител
Виж всички новини от 2017/12/09