09/26/12 12:53
(http://www.mediapool.bg/)

Родопчани: Възродителният процес никога не е спирал

Поредното заседание на Пазарджишкия окръжен съд по делото срещу 13 български мюсюлмани, обвинени в "налагане на антидемократична идеология и отричане на всичко, несъобразено с идеологията на салафизма и за ръководене и членуване в радикална организация", не можа да тръгне във вторник и бе отлагано два пъти през деня.   Причината бе отсъствието на адвоката на четирима от подсъдимите Хари Харалампиев, който имаше друго дело във Върховния касационен съд.   Делото започна на 18 септември. Саид Мутлу, имам от град Сърница, е обвинен като ръководител на незаконната радикална ислямска организация "Ал Уакф ал ислами" у нас, за проповядване на радикален ислям - салафизъм, религиозна и расова омраза в джамиите в Сърница и Пазарджик, както и в кафене в Сърница.   Срещу районния мюфтия на Пазарджик Абдуллах Салих са повдигнати обвинения за проповядване на антидемократични ценности, религиозна и расова омраза, членуване в нерегистрирана организация. Срещу осъждания вече за проповядване на радикален ислям имам от Пазарджик Ахмед Ахмед са повдигнати същите обвинения.   Останалите 10 подсъдими - Неджми Дъбов от Рудозем, Хайри Шерифов от Смолян, Байрам Ушев от Мадан, Ахмед Абдурахманов от Сатовча, Исмет Джалев от Благоевград, Мохамед Камбер от гоцеделчевското село Лъжница, учителят Юсуф Горелски от белишкото село Горно Краище, съпругата му Найме - също учителка, основателят на Съюза на мюсюлманите в България Али Хайредин и Али Ибрахим, ходжа от якорудското село Аврамово, са обвинени в членуване в незаконна фондация.   Докато съдия Ивета Парпулова, която е председател на Окръжния съд, изчакваше да обяви дали заседанието ще започне или ще бъде отново отложено, пред сградата на съда се събраха множество мюсюлмани от различни селища на Родопите в подкрепа на подсъдимите. Всички жени бяха забрадени както е мюсюлманската традиция, но някои от тях носеха бурки, което е рядко явление по нашите земи. Мъжете имаха отличителните белези на ортодоксалните мюсюлмани - дълги бради.   Някои от хората носеха плакати, на които пишеше: "Ислямът винаги е бил в подкрепа и защита на мира", "Ислямът нарежда човешкото убийство сред най-големите грехове и престъпления", "Коранът оценява човешкия живот като една от най-висшите ценности", "Господа управляващи, не си правете политика с религията, защото това е опасен бумеранг", "Господа управляващи, спрете насилието над мюсюлманите, 100 години стигат", "Вярваме в справедливия български съд".   "Възродителният процес в България никога не е спирал, само са сменяни формите", казаха пред журналисти някои от присъстващите.   Ние проповядваме традиционен ислям, не проповядваме шериатска държава, зааяви пред медии Ислям Шерифов от Рудозем, брат на един от подсъдимите – Хайри Шерифов. Ние не сме опасни, не сме камикадзе, а обикновени граждани на тази държава, добави Шерифов.   Той и хората около него очакват оправдателни присъди, предаде репортер на БГНЕС. На въпрос за салафизма той отговори с въпрос "Къде има такова салафистко движение?" Проповядване на салафизъм и уахабизъм – няма такова нещо, повтори той.   Шерифов отрече също, че подсъдимите са членували в нерегистрираната организация "Ал Уакф ал ислами", но потвърди, че това е фондация от Саудитска Арабия, която не е регистрирана в България. "Имате ли обаче доказателства, че някой от тук е работил за нея", запита той.   Нели Моллаалмед, жена от Рудозем, заяви пред БГНЕС: "Това дело изобщо не трябваше да се състои. Смешни са обвиненията и затова сме дошли в подкрепа на тези хора. Не знам какво значи салафизъм и как да го обясня", твърди тя, но твърдо вярва, че делото няма да предизвика етническо напрежение, особено в районите, от които са дошли хората около нея.   "В България няма радикален ислям. Обвиненията са безпочвени, не почиват на никакви факти и ние сме спокойни за изхода на делото", заяви един от обвиняемите Байрам Ушев. Той обясни, че е завършил в Саудитска Арабия и посочи, че е на заплата към Главното мюфтийство, опровергавайки по този начин информации в медиите, че семинарите и организацията покрай тях са финансирани с пари от Саудитска Арабия. Той подчерта, че не знае за такова финансиране.   Загриженост сред арабисти и историци   Делото предизвика загрижеността на арабисти и историци у нас, които предупредиха, че медийното му преекспониране може да доведе до негативен отзвук в ислямските страни на фона на изострените религиозни напрежения между Европа и мюсюлманския свят.   "Този съдебен процес фокусира общественото внимание повече, отколкото заслужава. Процесът се превръща в индикатор за гражданското общество и зрелостта на съда. Хората, които се събират, се страхуват процесът да не е начало на атака срещу българските мюсюлмани в контекста на разразилата се ислямофобия", коментира пред БНР във вторник арабистът проф. Цветан Теофанов.   "Влияе и това, че турското население у нас не е забравило Възродителния процес. Обикновеният българин пък, наред с останалите си проблеми, се опасява от конфликт между християни и мюсюлмани", продължи той.   "Проблемът не трябва да се търси в исляма и Корана, а в някои мюсюлмани. Има радикални ислямисти, както и радикални християни. Но не може да се проявява търпимост към такъв, който проповядва рязане на глави на неверниците или сформира команди, които налагат начин на поведение. Ако получава и пари за такава дейност, трябва да се прилага законът с цялата му строгост, но да няма лов на вещици или политически манипулации", смята проф. Теофанов.   "Нека не се внушава, че българските мюсюлмани се радикализират и назрява конфликт с християните. Бурките са странни за нашата действителност. Терминът "Аллах" означава "Богът" и този термин се употребява и от арабските християни", обясни още той.   "Повечето мюсюлмани са обикновени вярващи, заети повече с грижи за насъщния, отколкото с радикални възгледи. Като преводач от арабски знам колко е трудно да бъде преведена намерената литература. За съда ще бъде много трудно да докаже, че тези имами са проповядвали радикален ислям", смята проф. Теофанов.   Директорът на Международния център за изследване на малцинствата и културните взаимодействия Антонина Желязкова изрази недоумението си кой би имал полза да насажда страх сред българските мюсюлмани.   "Недоумявам кой би могъл да бъде подобен авантюрист, че да търси полза от случващото се сега и от напрежението, което се нагнетява сред българските мюсюлмани", каза в неделя пред Дойче Веле тя. "Ако някой иска да пали пожари тук и смята, че това ще му донесе политически ползи и дивиденти, значи е пълен глупак и авантюрист!", каза още тя, като обясни, че салафитите са членове на ортодоксално течение в исляма, но не са радикални ислямисти.   Проф. Владимир Чуков изрази преди няколко дни притеснение, че процесът се провежда в крайно неподходящо време и може да постигне отрицателен за страната ни ефект, ако не се води изключително внимателно. Той припомни каква е външната обстановка в момента на фона на напрежението в мюсюлманския свят, породено от подигравателния филм срещу исляма в американски филм и карикатурите във френски вестник срещу Мохамед.
Facebook TwitThis Google del.icio.us Digg Svejo Edno23 Email

Свързани новини:

новини от България
graphic
спортни новини
graphic

Бързи връзки


Търсене


Архив

RSS Абонамент

Новини от Грамофон

"Новини от Грамофон" - Следете последните новини от България и чужбина обединени на едно място. Обновяват се през 1 минута.

 

  •  

Ново: Публикуване