(http://e-vestnik.bg/)
Тайните на орфизма - пътуването Отвъд
Ако това беше филм с претенциите на Шифърът на Леонардо, щеше да започне с разкопаването на едно погребение от незнайни иманяри в околностите на Петелия (тогава – в кралство Неапол) в Южна Италия… Първо бавно се очертава в пръстта силуета на древния скелет, после проблясва с мистичното сияние на старо злато странен предмет, закачен на верижка около врата на мъртвия… Малко цилиндрично контейнерче със сгънат златен лист, върху който са гравирани мистични стихове, напомнящи на прорицание….
През 1879 г. италианският учен Доменико Компарети публикува няколко златни таблички, намерени при погребения в околностите на античния град Турии в Южна Италия. Върху тях били гравирани странни текстове на гръцки език с множество грешки и диалектни форми. За първи път той ги идентифицирал като орфически и съотнесъл погребаните с тези странни предмети към посветените в мистерийните тайнства на орфиците… Някои от тези златни пластинки, изработени от тънко златно фолио, били предавани многократно през няколко поколения, за да достигнат до епохата на Римската империя! Очевидно предназначението им не е било непременно свързано с погребалния ритуал.
Текстовете върху златните пластинки варират, но създават илюзията за фрагменти от един общ разказ, инструктиращ посветения орфик как да се ориентира в „географията на Отвъдното”, описвайки различни негови специфични индикации: сияещ бял кипарис, извор/езеро с магически води, дворците на Хадес – владетеля на Отвъдното, стражите, пазещи подстъпите към свещените поля и гори на Персефона, където само блажените, т.е. посветените в мистериите, имат правото да бродят…. Фрагментираният мито-поетичен разказ наставлява посветения как да направи правилния избор, поемайки в правилната посока Отвъд.
Но това не е езотерична книга. Няма за цел да наставлява никого в пътуването му Отвъд – нито приживе, нито – не дай си Боже! – след смъртта! Но за онези, които имат склонност към преживявания от сорта на Шифърът на Леонардо и т.н. – добре дошли от другата страна на огледалото! От по-трудната, където всяко твърдение или допускане изисква проверка, съмнения и доказателства!
В раннохристиянските текстове, в които се долавят ясно митологични прототипи и детайли от древен есхатологичен разказ за парадигматично пътуване Отвъд в търсене на безсмъртието. Темата възхожда още към най-древния литературен паметник на човешката цивилизация – Епосът за Гилгамеш (датиран 3000 години пр.Хр.! В ранносредновековните християнски текстове като Житието на св. Макарий Римски и различните версии на Роман за Александър са доловими фрагменти от съхранилите се оскъдно орфически текстове върху златните таблички от Южна Италия и Сицилия, Крит и Тесалия., както и в някои късно записани сбирки от орфически химни и коментарите върху тях (повечето – отново главно в писанията на раннохристиянски автори!).
Ранното християнство проявява огромен интерес към орфическата литература и доктрини. Особено привлича вниманието им сходството между мита за мистичната смърт и възкресение на божественото дете-цар Загрей и мита за Христос (пръв св. мъченик Юстин във ІІ в. забелязва и коментира това сходство, приписвайки го на злите демони!). До голяма степен липсващите звена в орфическите доктринерни представи могат да бъдат запълнени благодарение на тези коментари и критики на раннохристиянските автори. Но преди това трябва да бъде преоценена и преосмислена достоверността им и редуцирани от тенденциозността, в чиято светлина са представени.
Виж всички новини от 2010/07/09