07/25/12 11:22
(http://radiomilena.com/)

Слово на Мирела Иванова за Яворов

P1010065 150x150 Слово на Мирела Иванова за ЯворовПо традиция всяко лято тук, в Поморие, пред величествения безкрай на морето ни събира друг един величествен безкрай: поезията на Пейо Яворов.

През август 1899 година от Стралджа в Анхиало пристига  двадесет и една годишният телеграфист Пейо Крачолов, когото местните хора ще нарекат “сянката”. Макар вече да е публикувал  стихотворението си “Пролетна песен” в списание “Мисъл”, тук той си остава неприпознат като поет, неразгадан чудак, заключеник в себе си, сянка в собствената си сянка.  Неведнъж съм се опитвала да си представя трагическата пропаст, разкъсваща единосъщието между външен и вътрешен живот, баналната до полуда външна обвивка, която удържа словесните стихии, отприщените порои на думите, избуха на ритъм и рими, тътените на вселенска музика в духа на Яворов, и то тъкмо  в началото, тъкмо в Анхиало. Как се напасват и наместват, взаимопреливат, взаиморушат и взаимосъздават безсловесието на всекидневната и гълбинна самота с шедьовърните стихове на “Калиопа”, със  съвършения и многогласен прилив на мотиви, звънкост, изящна ритмика, постигната небесна лекота? От август до декември поемата “Калиопа” е написана тук, в Анхиало, и изпратена там, в редакцията на списание “Мисъл” в София, в самия литературен Олимп, чиито богове и гръмовержци ще прозрат и – колко рядко по нашите земи – ще признаят със стъписан възторг “божествената дарба”, ще я подкрепят, за да се проправи пътя на Яворовото поетическо сияние и мъченичество занапред и завинаги. Но сега още сме край скалите и загледаният във водната шир самотник: “вълната гонеше вълна/ в море пустинно и безкрайно”. Дали този обозначаващ вечността ритъм отключва “затворения сандък”, както близките му наричат Яворов, дали неотменната приливност не предизвиква мощните тласъци на думите и съдбовността на годината, която ще се превърне в средоточие на гениалните стихотворения и поеми “Арменци”, “На нивата, “Градушка”, “Великден”, “Лист отбрулен”? Защото е невъзможно просто така, с лека ръка да подминем местата – в случая мястото Анхиало – където биват озарени поетите, в случая – поета Пейо Крачолов Яворов, двадесет и две годишен. Достатъчно е да си го представим, с леко приведената му слаба фигура, жълти очи и плътни, полуотворени устни на този бряг и изобщо на брега, винаги символен за края, за предела и граничността: Главата тегне изнурена, в гърдите нито капка мощ; мъгла в душата уморена, като в настъпилата нощ.

Една съблазън ме упива, зоват ме шепотно мечти – далеч, де никой не отива, далеч в пустинни самоти. Да, от Анхиало насетне Яворов ще поеме и стигне далеч, де никой не отива, написвайки през 1900 година поемата “Нощ, ярка и величава като трънен венец върху челото на българския ХХ век; ще стигне далеч и обличайки четническа униформа ще поеме подир войводата Гоце към непомерната утопия на свободата; ще последва и безнадеждната си любов, и любимата си Мина до гроба й в Париж, за да ни остави своя разтърсващ Дневник, а сетне и още по-надалеч – до безпредела на всекидневното си и метафизично страдание, разпнат между изстрела на Лора и своя изстрел, за да се превърне в най-всевиждащият български слепец. Но Анхиало е началото, разгадката, ключът към поезията и биографията и тяхното мистично единосъщия – оттук тръгват прочитите на раздвоения и единния Яворов. От Анхиало поетът заминава за София, по-точно е “изтеглен” в столицата с добронамерените усилия на писателите от кръга “Мисъл” и неслучайно, по вътрешна и творческа убеденост, сам става част от този кръг, един от великата четворка. В младостта си бях встрастена да чета българската литературна история от гледната точка на модерните й, проевропейски преобразуватели, през призмата на техните естетически и личностни пристрастия. В продължение на години, додето съставях том на Мара Белчева, и бях потънала изцяло в архивите, аз възприемах крайната литературна оптика на Пенчо Славейков, поддържах в себе си “словесния огън” на яростна разправа с неговите опоненти. След време се озовах от другата страна, в достолепния, могъщ и същевременно и умерен в протяжността си свят на Вазов, разбрах и приех и него, и така сдобрих и смирих поне у себе си страшните и обясними ненависти в литературната ни история, обикнах разнообразната и величествена цялост на националната ни литература с всичките й изумителни фигури. Затова накрая ми позволете, колкото и странно да ви прозвучи, да завърша с един Вазов поклон, направен в годината на смъртта му, 1921, пред Яворов, защото и всички ние, и литературата ни го заслужаваме: “…Цветист лирик с много нежност и с още по много шеметност. Може би първият и последният след нашето Освобождение. Беше много самотен, но и много симпатичен. Аз винаги съм го гледал от много страни. Приятен и тих като нощта, готов да избухне всеки миг в тежка, болезнена въздишка. Затова сякаш беше всякога  полуотворена устата му. Като певец на съкровеното в човешката душа, той си остава ненадминат. Поезията му е от голям мащаб и заслужава вниманието на всички ни. Изключителен художник-ваятел на българската поетическа реч и на потайните вдъхновения, какъвто беше и си остава в страниците на нашата литературна история – голям човек с голям похват… Поет от голяма величина. “

Мирела Иванова

 Слово на Мирела Иванова за Яворов

bookmark Слово на Мирела Иванова за Яворовsvejo Слово на Мирела Иванова за Яворовgoogle Слово на Мирела Иванова за Яворовdelicious Слово на Мирела Иванова за Яворовstumbleupon Слово на Мирела Иванова за Яворовfacebook Слово на Мирела Иванова за ЯворовСподели

Facebook TwitThis Google del.icio.us Digg Svejo Edno23 Email

Свързани новини:

новини от България
graphic
спортни новини
graphic

Бързи връзки


Търсене


Архив

RSS Абонамент

Новини от Грамофон

"Новини от Грамофон" - Следете последните новини от България и чужбина обединени на едно място. Обновяват се през 1 минута.

 

  •  

Ново: Публикуване