(http://e-vestnik.bg/)
Въпросът на евреина
в. Гардиън
“Въпросът на Финклер”* е книга, пълна с остроумие, топлота, интелигентност, човечност и разбиране, написана с особеното софистично и почти незабележимо умение на истинския писател.
За какво става въпрос в нея? Това е историята на Джулиан Треслъв, някога работил в Би Би Си, който понастоящем изкарва прехраната си като двойник на звезди. Треслъв не е евреин, но е свързан с еврейската култура чрез любовна афера и страстното изследване на същността на това да бъдеш евреин - в политически, социален, икономически, романтичен, интелектуален, емоционален, културен, музикален и т.н. план.
Треслъв има само „несигурно” усещане за своето място във вселената, „заобиколено от бодливата тел на правата и ограниченията”. Той иска да бъде част от нещо мащабно и древно, богато и ослепително. Иска да бъде евреин.
Книгата ни среща още и с историята за неговия дългогодишен най-добър приятел и най-лош враг, Сам Финклер, лъжлив (поради което известен и преуспяващ) философ, когото постоянно дават по телевизията. Финклер е евреин, затова и Треслъв използва думата „финклер” като нарицателно за евреин - следователно заглавието на книгата означава „Въпросът на евреина”. Финклер мрази Израел и се присъединява към група известни евреи, наречена Засрамените.
Третият персонаж в книгата е Либор Севик, поостарял бивш журналист, скърбящ за красивата си починала съпруга и някогашен учител на Треслъв и Финклер. Неговата еврейщина отдавна е маринована в Шубертовия Impromptus и описанa като „снобарска”. Той е „за” Израел.
Последният от четиримата основни герои е Тайлър. Тя е съпруга на Финклер. Оказва се, че противно на очакването, не е еврейка, въпреки че изключително задълбочено изучава традициите на религията. Тайлър е така погълната от идеята за поведението на еврейската съпруга, че след като Треслъв преспива с нея, той с изумление и разочарование открива нейната тайна. Тя също умира.
И така, книгата поставя пред читателя си цялата тази тема за евреите и неевреите - увлекателно, сериозно, подигравателно, проницателно, брилянтно. Аз не съм евреин. Причината да харесам романа толкова много е, че Джейкъбсън сякаш само използва юдаизма като прикритие. С други думи, под маската на юдаизма той повдига още по-сериозните въпроси за семейството, обществото, вярванията, културата, отношенията между хората… за скритата природа на човечеството.
За да разберете колко изумително много си прилича населението на планетата, нужно е да прочетете само няколко страници от антропологически изследвания по темата (човечеството е започнало да съществува благодарение на около 200 души, някогашни обитатели на Африка). Още няколко страници ще са ви нужни да осъзнаете, че в този ред на мисли всички световни религии - да, и юдаизма - са абсолютна глупост.
Само че те са още и най-важния и утешителен митопоетичен начин да си обясним живота си, обстоятелствата, случайността, по силата на която се раждаме и жестокостта на смъртта. На това е посветена и книгата: на поразителната глупост, но и на поразителната красота на еврейската култура, където тя е синоним на общото понятие за култура.
Виж интервю с автора
*Авторът на “Въпросът на Финклер” (Сиела) Хауърд Джейкъбсън, носител на множество отличия като писател и критик, е роден в Манчестър и е завършил английска литература в Кембридж. Преподавал е в Университета на Сидни, в Селуин Колидж, в Кембридж и накрая в Политехническия университет в Уулвърхемптън, откъдето черпи вдъхновение за първия си роман, Coming From Behind. Сред останалите му романи са The Mighty Walzer (носител на наградата Bollinger Everyman Wodehouse), Kalooki Nights (номиниран за наградата Man Booker), последвани от високо оценения от читателите и критиката The Act of Love. Хауърд Джейкъбсън води ежеседмична рубрика във вестник Independent, а също така е автор и водещ на ...
Свързани новини:
Виж всички новини от 2011/02/25