(http://e-vestnik.bg/)
Клептокрацията и пеликаните на българското кино
През 1665 г. Даниел Дефо написва “Чумата в Лисабон“. В нея той хронологично и безпристрастно описва епидемията. Проследява как рухват социалните връзки, как изчезва всичко онова, което определя обществото като уникален феномен, как човек за човека се превръща във вълк. Триста години по-късно Камю, по подобие на Дефо, написва друга знаменита книга – “Чумата “, в която разказва за чумната епидемия в един алжирски град през 30-те години на ХХ век. Новото при Камю е, че чумата придобива метафорично значение. Чума за обществото може да се окаже една глупава идея, една измамна религия или идеология.
Във Франция наричаха немските окупатори “кафява чума”. С разпадането на световната колониална система след войната избухна “зелената чума” – може би най-страшната от всички болести на обществото. Това е всъщност клептокрацията, възникнала от сливане на организираната престъпност с държавата и обществените институции. Две трети от света – Африка, Южна Америка, Южна Азия, живеят в условията на клептокрация. След падането на Берлинската стена зелената чума зарази Източна Европа и Русия.
И така, ние живеем по време на “чума”. Нашето общество е болно. Това е факт извън всяко съмнение и той мотивира идеи за реформи в българското кино.
Клептокрацията създаде митове за българското кино
Защо създаваме своите филми, за кого са предназначени? Единственият смисъл да се занимаваме с кино в съвременна България, според нас, е да се противопоставим на “чумата”. Да се борим, доколкото силите и талантите ни позволяват, тъй че тълпата самотни, мразещи се хора, които говорят български език, да се превърне в гражданско общество. Това е колосална задача! Нашето кино като част от обществото също е болно. То е парализирано от няколко мита, родени от клептокрацията.
Първият мит е, че сегашната система за производство на филми е демократична и ефективна. Поради политически предразсъдъци, некомпетентност, чиновническо безхаберие и най-вече в резултат на клептократичното влияние се установи сегашната производствена практика. Нейна същност е, че държавата субсидира 100 % от филмопроизводството (уникална практика в света), без да има какъвто и да е контрол върху това кой, как и защо харчи държавните пари. Продуцентите имат пълен, безотчетен контрол върху тях (сигурно някои ще възразят, че не е вярно, че те се отчитат пред НФЦ. Това е аргумент обаче само за хора, които са извън системата. Всеки, който е снимал през последните десетина години, знае как става това “отчитане“).
Статутът на своеволно, безконтролно харчене на държавни пари, който продуцентите имат, е безпрецедентен за една държава с пазарна икономика (поне на книга). Икономическата последица е, че бюджетите на филмите са гротескно надути. Средният бюджет на пълнометражен игрален филм вече надхвърля милион и половина лева. Тъкмо продуцентите “аргументирано“ доказват, че такава е цената за производство на среден филм, а институцията, която отпуска парите – НФЦ, приема твърденията им без никакви възражения.
През 2007–2008 г. заснех един игрален пълнометражен филм като сценарист и съпродуцент, “Малки разговори“. Най-общо казано, това е театрален филм – пет актьора и пет интериора с единство на време, място и действие. Бюджетът на филма беше един милион лева. За съжаление като съпродуцент имах пълномощия върху творческия процес, но никакъв достъп до финансите.
Като свободен продуцент в Канада, където живея, без никакви проблеми бих заснел същия сюжет за половин милион долара (като се има предвид, че средната заплата в Канада е десетина пъти по висока, отколкото в България). Това може да потвърди всеки, който има сведения за свободно продуцираното кино на запад.
От години пиша и говоря, че бюджетите на нашите филма са смехотворно раздути, че се харчат некомпетентно и недобросъвестно, че е недопустимо за услуги при реализацията да се плаща ...
Свързани новини:
- И Видин обявява грипна епидемия
- Без безплатни бързи тестове за грип
- Приложение на „Майкрософт” ще ни предупреждава за сайтове с фалшиви новини
- Опозиционерът Хуан Гуайдо се обяви за временен президент на Венецуела
- Жената, нападнала медик в Горна Оряховица, е с повдигнато обвинение
- Руската ВТБ: Заложници сме на нарастващ конфликт между Тръмп и Конгреса
- Ивелин Попов се настани в хотела на "Ростов" в Доха, ще подписва
- Алберт Попов спечели втория слалом за ФИС
- Паредес се отдалечава от ПСЖ
- Прекратиха търсенето на самолета със Сала поне за днес
- Погба носи тузарски костюм със своите инициали
- Зафиров: Цената на Неделев е висока
- Емери: Арсенал работи по трансфера на Суарес
- Зафиров: Неделев отхвърли ЦСКА и Лудогорец, търсим нападател и ляв бранител
Виж всички новини от 2011/06/26