Мъж се е удави в плитка река край Благоевград в полунощ срещу Великден, съобщиха от благоевградската полиция.
Шестдесет и тригодишен гражданин на Афганистан се самоуби в бежански лагер в българския град Харманли, пише Агенция "Фокус", позовавайки се на информация от пресслужбата на МВР в областния ...
Москва е възмутена от въоръжения инцидент, станал тази нощ в района на град Славянск, Донецка област, съобщи руското министерство на външните работи. "Руската страна е възмутена от провокацият...
/КРОСС/ В Харков е задържан един от лидерите на проруското движение - журналистът Константин Долгов. Това съобщи координаторът на движение „Борба" Сергей Киричук.Според "Интерфакс" Долгов е арестуван на 19 април в центъра на Харков от неидентифицирани мъже . След ареста в дома му е извършен обиск. Според последните данни, с решение на Киевския окръжен съд Долгов е арестуван за два месеца и в момента се намира в СИЗО. Той е обвинен в умишлено повреждане на чуждо имущество - палеж.
Заради очаквания засилен трафик в последния ден от великденската почивка - 21 април, се забранява движението на тежкотоварни автомобили над 12 тона по шест основни направления в страната. Забраната ще е в сила между 14 и 20 ч. и ще важи за следните пътища: • път I-1 -с. Ребърково -Ботевград, като движението се пренасочва по път II-16 Ребърково - Своге - София; • път I-1 - етапна връзка на лот 1 на АМ „Струма” при п.в. Дупница север - ГКПП „Кулата”; • път I-5 - Русе - Велико Търново; • път I-8 – Пловдив - Харманли; • път I-9 - Варна - Бургас; • път II-99 - Бургас - Царево. Забраната няма да важи за автомобили, превозващи бързоразвалящи се хранителни продукти, живи животни и товари на температурен режим. От Агенция "Пътна инфраструктура" очакват засилен трафик утре и предупреждават шофьорите да бъдат внимателни. За да улеснят движението и да предотвратят образуването на "тапи" на входовете на по-големите градове, от МВР ще осигурят допълнителни екипи, които да следят за безопасността на движението.
Цяло чудо е, че изобщо знаем нещо за човека, наричан Иисус от Назарет. Странстващите проповедници, бродещи от село на село, говорейки за предстоящия край на света, по чиито пети вървят група дрипави последователи, са разпространена гледка по времето на Иисус, дотолкова разпространена, че се превръща в нещо като карикатура сред римския елит. В един фарсов пасаж за подобна фигура, гръцкият философ Целз си представя свят за евреите човек, бродещ из Галилея, който крещи, без да се обръща конкретно към някого: „Аз съм Бог“, или „слугата на Бог“, или „божествен дух“. „Но идвам, защото светът вече е започнал да се руши. И скоро ще ме видите да идвам с могъществото на небето.“
Първи век е епоха на апокалиптични очаквания сред евреите в Палестина, както римляните наричат земите, обхващащи съвременните Израел/Палестина, както и големи части от Йордания, Сирия и Ливан. Безброй пророци, проповедници и месии ходят из Светите земи, разнасяйки посланието за наближаването на Божия съд. Много от тези т.нар. фалшиви месии знаем по име. Някои се споменават дори в Новия завет. Пророк Теудас, според „Деянията на светите Апостоли“, имал четиристотин ученици, преди римляните да го хванат и да го обезглавят. Една тайнствена харизматична фигура, известна само като „Египтянина“, събира армия от последователи в пустинята, като почти всички от тях са избити от римските войски.
През 4 г. пр.Хр., годината, когато според повечето учени е роден Иисус от Назарет, беден овчар на име Атхронгес слага на главата си диадема и се коронясва за „Цар на евреите“. Заедно със своите последователи, той е брутално посечен от римски легион. Друг претендент за месия, наречен просто „Самарянина“, е разпънат на кръст от Пилат Понтийски, въпреки че не събира армия и по никакъв начин не представлява заплаха за Рим – показател, че усещайки апокалиптичната треска във въздуха, представителите на властта са станали извънредно чувствителни дори към намека за противодържавна дейност.
И други, като бандитския главатар Иезекия, Симон от Перея, Юда Галилейски, неговия внук Менахем, Симон бар Гиор [тоест син на Гиор] и Симон бар Кохба [тоест син на Кохба], обявяват месианските си амбиции и заради това са екзекутирани от Рим. Прибавете към този списък есейската секта, част от чиито членове живеят в изолация на пустинното Кумранско плато на северозападния бряг на Мъртво море; еврейското революционно движение от първи век, чиито последователи са известни като „зилоти“ и спомагат за обявяването на кървавата война срещу Рим; и страховитите бандити убийци, които римляните назовават сикарии (тоест използващи кама), и ще се получи изпълнена с месианска енергия картина на Палестина през първи век.
Трудно е да се постави Иисус от Назарет недвусмислено в някое от известните религиозно-политически движения от неговото време. Той е бил човек на дълбоки противоречия: един ден проповядващ расово обособяване („Аз съм пратен само при изгубените овци от дома Израилев“, Матей 15:24), на следващия – благосклонен универсализъм („Идете, научете всички народи“, Матей 28:19); понякога призоваващ към безусловен мир („Блажени миротворците, защото те ще се нарекат синове Божии“, Матей 5:9), друг път – към насилие и конфликт („Който има кесия, нека я вземе, тъй също и торба; а който няма, нека продаде дрехата си и да купи нож“, Лука 22:36).
Проблемът при даването на твърди отговори във връзка с историческия Иисус се дължи на факта, че извън Новия завет няма почти никакви следи от човека, който ще промени завинаги хода на човешката история. Най-ранното и най-надеждното небиблейско споменаване за Иисус дължим на еврейския историк от първи век Йосиф Флавий (починал 100 г. сл.Хр.). В един пасаж на „Юдейски древности“ той споменава за зъл юдейски висш свещенослужител на име Анан, който, след смъртта на римския губернатор Фест, незаконно осъжда някой си „Яков, брата на Иисус, когото наричат „месия“, да бъде пребит с камъни, защото е престъпил закона. По-нататък в пасажа се разказва за случилото се с Анан, след като новият губернатор, Албин, най-после пристига в Йерусалим.
Колкото бегло и пренебрежително да е (изразът „когото наричат „месия“ изразява явна насмешка), това споменаване е от огромно значение за търсещите някакъв знак за историческия Иисус. В едно общество без фамилни имена, разпространено име като Яков се нуждае от допълнително уточнение – място на раждане или името на бащата – за да бъде притежателят му отличен от всички останали мъже на име Яков, обитаващи по това време Палестина (затова и Иисус от Назарет). В този случай доуточняването за Яков се прави чрез брат му, който, според Йосиф Флавий, би трябвало да е по-известен за неговите читатели. Пасажът доказва не само че „Иисус, когото наричат месия“, вероятно е съществувал, а и че през 94 г. сл.Хр., когато са писани „Юдейски древности“, е бил широко признат като основател на ново и устояло във времето движение.
Именно това движение, а не неговият основател, привлича вниманието на историци от ІІ век сл.Хр., като Тацит (починал 118 г. сл.Хр.) и Плиний Млади (починал 113 г. сл.Хр.); и двамата споменават за Иисус от Назарет, но не разкриват почти нищо за него освен за арестуването и екзекуцията му – важна историческа бележка, както ще видим, но хвърляща малко светлина върху подробностите от живота на Иисус. Следователно не ни остава друго, освен да разчитаме на информацията, която може да бъде извлечена от Новия завет.
Първото писмено свидетелство за Иисус от Назарет, с което разполагаме, е от посланията на апостол Павел, ранен последовател на Иисус, който умира около 66 г. сл.Хр. (първото послание на Павел – Първо послание до Солуняни, може да бъде датирано между 48 и 50 г. сл.Хр., или около две десетилетия след смъртта на Иисус). Проблемът при Павел обаче е изключителната му липса на интерес към историческия Иисус.
Само три сцени от живота на Иисус се споменават в неговите послания: Тайната вечеря (Първо послание до Коринтяни 11:23–26), разпъването на кръста (Първо послание до Коринтяни 2:2) и най-решаващо за Павел – възкресението, без което според него „празна е нашата проповед, празна е и вашата вяра“ (Първо послание до Коринтяни 15:14). Павел може да е превъзходен източник за интересуващите се от ранното формиране на християнството, но е лош водач за разкриване на историческия Иисус.
Така остават само евангелията, което пък води до друг тип проблеми. Първо, трябва да се признае, че с евентуалното изключение на Евангелието от Лука, нито едно от евангелията,
с които разполагаме, не е написано от човека, чието име носи. Това се отнася за повечето книги в Новия завет. Така наречените псевдоепиграфични творби, или творби, приписвани на даден автор, но без да са написани от него, са изключително разпространено явление в древността и в никакъв случай не трябва да се смятат за фалшификати. Кръщаването на книга на даден човек е било стандартен начин да се отразят вярванията на този човек или да бъде представена неговата школа на мислене. Освен това евангелията не са и никога не са били замисляни като историческо документиране на живота на Иисус.
Те не са преразказ на думите и делата на Иисус от очевидци. Те са свидетелства за вяра, съставени от общности от вярващи и писани години след изложените в тях събития. Казано просто, евангелията ни разказват за Иисус Христос, а не за човека Иисус.
Според най-широко приетата теория за формирането на евангелията, „Теорията на двата източника“, повествованието на Марко е написано някъде около 70 г. сл.Хр., тоест около четири десетилетия след смъртта на Иисус. Марко е разполагал със сбирка от устни предания и евентуално – с шепа писмени сведения, разпространявани в продължение на години от най-ранните последователи на Иисус.
Като обединява в хронологично повествование тази смесица от предания, Марко създава съвсем нов литературен жанр, наречен евангелие (от гръцки – „блага вест“). Евангелието от Марко обаче е кратко и в известен смисъл – незадоволително за мнозина християни. В него не се споменава за детството; Иисус просто пристига един ден на брега на река Йордан, за да бъде кръстен от Йоан Кръстител. Няма появи след възкресението. Иисус е разпнат. Тялото му е поставено в гроб. Няколко дни по-късно гробът е празен.
Дори най-ранните християни не са удовлетворени от твърде лаконичния разказ на Марко за живота и служението на Иисус, затова Матей и Лука се заемат със задачата да коригират този недостатък на първоначалния текст.
Две десетилетия след Марко, между 90 и 100 г. сл.Хр., авторите на евангелията на Матей и на Лука, работейки независимо един от друг и опирайки се на ръкописа на Марко, добавят към евангелската история свои уникални предания, включително две различни и влизащи в конфликт повествования за ранните детски години, както и поредица обстоятелствени истории за възкресението, за да задоволят своите читатели християни. Матей и Лука разчитат също така на ранната и доста разпространена колекция от изречени от Иисус слова, които учените обозначават с Q (от немската дума Quelle – „източник“). Макар да не разполагаме вече с физически екземпляри от този документ, можем да се ориентираме за неговото съдържание, като компилираме общите за Матей и Лука стихове, които не се срещат при Марко.
Заедно, тези три евангелия – от Марко, Матей и Лука – стават известни като синоптични (от гръцки – „съвместен преглед“), защото в по-голяма или в по-малка степен представят общо повествование и хронология за живота и служението на Иисус, за разлика от четвъртото евангелие, на Йоан, написано вероятно между 100 и 120 г. сл.Хр. Това са канонизираните евангелия. Сега разполагаме с цяла библиотека неканонични писания, създадени предимно през ІІ и ІІІ век сл.Хр., даващи съвсем различна представа за живота на Иисус от Назарет.
Сред тях са Евангелието от Тома, Евангелието от Филип, Тайната книга от Йоан, Евангелието от Мария Магдалена и много други т.нар. гностични писания, открити в Горен Египет, близо до град Наг Хамади, през 1945 година. Макар да не са включени в това, което в крайна сметка става Нов завет, тези книги имат своето значение, защото демонстрират драстичното разминаване в мненията кой е бил Иисус и какво означава Иисус дори сред онези, които са вървели с него, които са споделяли неговия хляб и са се хранили с него, които са слушали словата му и са се молили с него.
В крайна сметка има само два солидни исторически факта за Иисус от Назарет, на които можем да се опрем уверено: първият е, че Иисус е бил евреин, възглавяващ народно еврейско движение в Палестина в началото на І век сл.Хр.; вторият е, че Рим го е разпънал на кръст заради това. Сами по себе си тези два факта не могат да дадат пълен портрет на човек, живял преди 2000 години. Но когато се комбинират с всичко, което знаем за размирните времена, в които е живял Иисус – а благодарение на римляните знаем доста по въпроса – тези два факта могат да спомогнат за изграждането на образ на Иисус от Назарет, който исторически може да е по-верен от представения в евангелията. Действително Иисус, който възниква в резултат на това историческо усилие – ревностен революционер, повлечен от религиозните и политическите вълнения в Палестина през първи век като всички евреи от тази епоха – не си прилича особено с образа на благия пастир, култивиран от ранната християнска общност.
Помислете върху това: разпъването на кръст е наказание, което Рим използва почти изключително при противодържавна дейност. На табелката, която римляните поставят над главата на гърчещия се в мъки Иисус, пише „Цар на евреите“. Тя е наречена titulus и въпреки всеобщото мнение, не е имала саркастично предназначение. Над всеки престъпник, увиснал на кръста, се поставяла табелка, оповестяваща за какво конкретно престъпление е екзекутиран.
Престъплението на Иисус, в очите на римляните, е стремежът му към царска власт (равнозначно на предателство), същото престъпление, поради което е убиван почти всеки друг претендент за месия по това време. И Иисус не умира сам. Според евангелията, от всяка страна на Иисус висял човек, наричан на гръцки език lestai, дума, често превеждана на английски като „крадци“ [„разбойници“ – на български език], която всъщност означава „бандити“ и е най-разпространеното название от римляните на бунтовниците или метежниците.
Трима бунтовници на хълм, покрит с кръстове, като на всеки кръст виси изтерзаното и окървавено тяло на мъж, осмелил се да се опълчи срещу властта на Рим. Само тази картина е достатъчна да всее съмнение в евангелския портрет на Иисус като човек на безусловния мир, почти напълно изолиран от политическите вълнения на своето време. Представата, че предводителят на народно месианско движение, чиято цел е идването на „Царството Божие“ на земята – термин, който би трябвало да бъде разбран както от евреи, така и от всички останали като призив за бунт срещу Рим – може да е останал извън революционния устрем, обзел почти всеки евреин в Юдея, е просто абсурдна.
Защо авторите на евангелията са положили толкова усилия, за да омекотят революционната природа на Иисусовото послание и движение? За да отговорим на този въпрос, първо трябва да осъзнаем, че почти всяка евангелска история за живота и мисията на Иисус от Назарет е написана след еврейския бунт срещу Рим през 66 г. сл.Хр. През тази година група еврейски бунтовници, подтиквани от устрема си към Бог, вдигат своите сънародници на въстание. По чудо, въстаниците успяват да освободят Светите земи от римската окупация. В продължение на четири славни години, градът на Бог е отново под контрола на евреите.
Но през 70 г. сл.Хр. римляните се връщат. След кратка обсада на Йерусалим войниците пробиват отвори в градските стени и подлагат жителите му на истински изстъпления от насилие. Те избиват всеки по пътя си, покривайки с трупове Храмовия хълм. Река от кръв потича надолу по калдъръмените улици. Когато приключват с клането, войниците подпалват Божия храм. Огънят се разпространява извън Храмовия хълм, поглъщайки ливадите на Йерусалим, стопанствата, маслиновите дървета. Всичко изгаря. Опустошението на свещения град е толкова пълно, че както пише Йосиф Флавий, не остава нищо, от което да се вижда, че Йерусалим някога е бил населен. Десетки хиляди евреи са избити. Останалите са изведени от града, оковани във вериги.
Трудно можем да си представим духовната травма, пред която са изправени евреите след това катастрофално събитие.
Прокудени от обещаната им от Бог земя, принудени да живеят като изгнаници сред езичниците на Римската империя, равините от II век постепенно и умишлено отделят юдаизма от радикалния месиански национализъм, довел до злополучната война с Рим. Тората замества Храма в центъра на живота на евреина и възниква равинският юдаизъм. Християните също чувстват необходимост да се дистанцират от революционния устрем, довел до плячкосването на Йерусалим, не само защото това дава възможност на ранната църква да отблъсне яростта на изключително отмъстителния Рим, но и защото, след като еврейската религия става парий, римляните се превръщат в основната мишена на църковния евангелизъм. Така започва дългият процес на трансформиране на Иисус от евреиннационалист и революционер в мирен духовен водач, нямащ интерес към никакви земни въпроси. Този Иисус римляните можели да приемат и те наистина го приемат три века по-късно, когато римският император Флавий Теодосий (починал 395 г.) прави движението на странстващия еврейски проповедник официална религия на държавата и така се ражда това, което днес е известно като православно християнство.
Тази книга е опит да се възстанови, доколкото е възможно, историческият Иисус, Иисус преди християнството: политически осъзнатия евреин-революционер, който преди две хиляди години е обикалял из Галилея, събирайки последователи за месианско движение с цел създаване на царството Божие, но чиято мисия се проваля, когато, след предизвикателно влизане в Йерусалим и дръзка атака на Храма, той е арестуван и екзекутиран от Рим за противодържавна дейност. Тя обрисува също така как, след неуспеха на Иисус да допринесе за възцаряването на Бог на земята, неговите последователи дават ново тълкувание не само на мисията и самоличността на Иисус, но и на самата природа и определение на еврейския месия.
За едни подобно начинание е загуба на време, защото смятат, че историческият Иисус е безвъзвратно изгубен и няма как да бъде възстановен. Отдавна са отминали шеметните дни на „търсене на историческия Иисус“, когато учени заявяваха уверено, че съвременните научни средства и исторически изследвания ще ни дадат възможност да открием истинската самоличност на Иисус. Реалният Иисус вече не е от значение, твърдят тези учени. Вместо това би трябвало да се съсредоточим върху единствения достъпен за нас Иисус: Иисус Христос.
Несъмнено, писането на биография на Иисус от Назарет не е като писането на биография на Наполеон Бонапарт. Подобно начинание наподобява донякъде сглобяването на голям пъзел с помощта само на няколко налични части – човек няма друг избор, освен да попълни останалата част от пъзела, опирайки се на най-добрите си научнообосновани догадки как би трябвало да изглежда цялостната картина. Великият християнски теолог Рудолф Бултман често отбелязва, че търсенето на историческия Иисус в крайна сметка е вътрешно търсене. Учените са склонни да виждат този Иисус, който искат да видят.
И твърде често виждат самите себе си – своето отражение – в изградения от тях образ на Иисус. Въпреки всичко това, тези най-добри, научнообосновани догадки може да се окажат достатъчни поне да поставят под въпрос основните ни предположения за Иисус от Назарет. Ако подложим твърденията на евангелията на прецизен исторически анализ, може да пречистим писанията от литературната и теологичната им украса и да изковем много по-точен образ на историческия Иисус. И наистина, ако си поставим задачата да разположим Иисус твърдо в обществения, религиозния и политическия контекст на времето, в което е живял – епоха, белязана от бавното разгаряне на бунт срещу Рим, който ще преобразува завинаги вярата и практикуването на юдаизма – тогава биографията му, в известен смисъл, ще се напише сама.
Този Иисус, който ще се открие при въпросния процес, може да не е Иисус, който очакваме; той със сигурност няма да бъде Иисус, който повечето съвременни християни биха признали. Но така или иначе, той е единственият Иисус, до който можем да достигнем чрез исторически средства.
Всичко друго е въпрос на вяра.
Превод Красимира Матева
*Откъс от „Зилот. Животът и времената на Иисус от Назарет“ (Сиела). Реза Аслан (р. 1972) е ирано-американски писател и изследовател на религиите. Следва изкуства на религиите, теология, изящни изкуства, доктор е по философия и социология, като съсредоточава изследванията си върху история на религията. От 2000 г. е професор по ислямски изследвания и история на исляма в няколко университета – University of California, University of Iowa и Drew University Center on Religion, Culture and Conflict. „Зилот. Животът и времената на Иисус от Назарет“ е втората книга на Реза Аслан. Тя предизвика широка обществена полемика в САЩ и е обявена за една от най-добрите книги на годината от редица авторитетни издания като Publisher’s Weekly, Booklist, The New Yorker, Kirkus и др.
София /КРОСС/ Обстановката в страната след обилните валежи през последните няколко дни постепенно се нормализира. Продължилите няколко дни обилни дъждове напълниха реките и язовирите, активизираха свлачища и наводниха къщи. Язовир „Копринка" беше източван контролирано, за да се предотврати евентуално преливане.В Монтанско, в община Георги Дамяново, седем села бяха откъснати от света, а жителите им останаха без електричество.В района на Неделино и Златоград се образуваха нови свлачища.Поради обилните валежи река в близост до Лопушанския манастир излезе от коритото си и заля три участъка от път.Ситуацията в страната вече е овладяна, а метеоролозите прогнозират слънчево време за Великден.
Земетресение с магнитуд 5.8 е регистрирано край северното крайбрежие на Чили. По данни на Американския геофизичен институт, епицентърът на труса е бил на дълбочина от 9 км и на разстояние от 83 км от пристанищния град Икике. Няма информация за жертви или разрушения.
Клиенти и служители на магазин „Уол-Март” в американския град Кема, щата Тексас, бяха принудени да останат в сградата близо четири часа заради опасност от взрив, съобщава вестник Houston Chronicle.
По данни на изданието, сградата на супермаркета е била отцепена в около 10.00 ч. сутринта местно време, след като полицията е получила съобщение за подозрителен човек в маска на паркинга на магазина, в който е забелязан нож и предполагаемо взривно устройство. Пристигналите на място полицаи са задържали предполагаемия престъпник и конфискуваха подозрително устройство.
По някои данни, полицаите е трябвало да съблекат заподозрения, тъй като няколко устройства са били прикрепени към неговото тяло. „Няколко неизвестни устройства са намерени в джобовете на заподозрения, а няколко бяха прикрепени към тялото му, съобщи пред изданието представител на градската полиция. Екип от сапьори на ФБР и полицаи са обискирали автомобила на заподозрения, но не са намерили опасни устройства.
Клиентите на магазина са били пуснати в около 14.00 часа местно време. По данни на изданието, докато са били в магазина, на клиентите е била предоставена вода и храна. Няма съобщения за пострадали.
/КРОСС/ Руският президент Владимир Путин поздрави православните християни и всички руснаци с Великден, съобщава пресслужбата на Кремъл."Великденските тържества изпълват сърцата на милиони хора с любов и радост, вдъхновяват за добри дела и утвърждават у хората непреходни ценности като грижа за ближния , милост и състрадание", каза Путин.Президентът поздрави и патриарха на Москва и цяла Русия Кирил. Държавният глава подчерта ролята на Руската православна църква във "възпитанието на младото поколение, укрепването на семейството като институция" и "хармонизирането на междуетническите и междурелигиозните отношения". Във великденската нощ Владимир Путин и Дмитрий Медведев присъстваха на празничната служба в катедралата на Христос Спасител.
Възкресение Христово (Великден) се отбелязва от християните по целия свят, като денят е определян като най-голямото чудо - възкресението на Божия син...
Възкресение Христово (Великден) се отбелязва от християните по целия свят, като денят е определян като най-голямото чудо - възкресението на Божия син...
Най-успешният български покер играч Димитър Данчев изпусна за малко да се класира за финалната маса на утешителния покер турнир в Сан Ремо.
Пловдивчанинът остана девети в €10 000 High Roller събитието, което даде повторен шанс на отпадналите от най-големия турнир от Европейския покер тур (EPT). В основния турнир той раздели 32-39-о място, за което получи 11 600 евро.
След това Данчев се включи в утешителния турнир, където на 19-о ниво влезе с всичките си 150 хиляди чипа от...
Понякога така се случва, че празничният ентусиазъм изобщо не се появява, колкото и да го чакаме. Невинаги ни се месят козунаци за Великден, невинаги ни се пекат безброй тави с курабии и невинаги ни се готви агнешко. И това не би било кой знае колко страшно, ако нямаше обаче поне два броя наследника, които да гледат очаквателно към кухнята и да питат всеки ден с протяжен тон: "А кога ще печеееем?!". Просто сърце не му дава на човек да им откаже, нали?
И така, запрятаме ръкави и си...
Около тридесетина души издигнаха барикади и вилняха по улиците след смъртта на двама младежи, загинали при полицейски операции
Хиляди православни християни в събота се стекоха в Стария град на Ерусалим за ежегодното запалване на Благодатния огън, съобщи The Washington Post. Събитието протече без инциденти, въпреки някои съобщения, че израелската полиция е попречила на някои палестински християни да присъстват на него.
Специалният координатор на ООН за мирния процес в Близкия изток Робърт Сери заяви, че той и още няколко високопоставени дипломати са се включили заедно с палестинските християни в специална процесия до йерусалимската църква Възкресение Христово, която е издигната на хълма, на който християните вярват, че Исус е бил разпънат на кръст и погребан, преди да възкръсне.
Въпреки уверенията, че достъпът до Църквата няма да бъде възпрепятстван, Сери съобщи, че израелската полиция е отказала достъп на групата палестинци.
Трима местни жители са загинали при престрелка на блокпост в Славянск. Освен тях, смъртта са си намерили и двама от нападателите. Мисия на ОССЕ използва "украинското примирие", за да отиде в Донецк.
Часове след като правителството в Киев обяви, че няма да атакува проруските демонстранти по време на великденските празници, руският и украинският патриарси излязоха със силно политически речи за Възкресение Христово. Кризата в Украйна бе основна тема в празничните им слова. Патриархът на Москва и цяла Русия Кирил призова всички християни от руската православна църква специално да се молят в дните на Възкресение за мира в Украйна. По време на Великденската литургия в катедралния храм "Христос Спасител" в руската столица, главата на Руската православна църква подчерта, че всички опити да бъде отнета Украйна от Русия в миналото са се проваляли. "Нашата особена молитва днес – за народа на Русия и Украйна, е да се възцари мир в ума и сърцата на братята и сестрите ни по кръв и вяра, да се възстановят изгубените връзки и така необходимото разбирателство“, каза в пасхалното си послание патриарх Кирил. Нека се молим никой да не може да унищожи "Свещената Русия" призова още той. Във Великденската си реч украинският патриарх Филарет определи руските действия като "агресия". Той зави: "Тази година украинският народ преминава през големи изпитания. Над нашия миролюбив народ, който доброволно се отказа от ядреното оръжие, беше извършена агресия, една неправда. Страната, която гарантираше целостта и неприкосновеността на нашата територия, извърши агресия. Бог не може да бъде на страната на лъжата, затова и врагът на украинския народ е обречен на поражение“. "На Голгота Христос Спасител страда и умря, но след това възкръсна и победи злото. Така ще бъде с всяка неправда и зло. Господ ще ни помогне да възкресим Украйна“, каза Филарет.
Десетки са ранени, сред които има в критично състояние
Националният архив на САЩ разсекрети 7500 документа, имащи отношение към дейността на администрацията на 42-ия президент Бил Клинтън, съобщава ABC.
Документите касаят широк спектър от теми, включително атентата в Оклахома сити от 1995 г. и външната политика по отношение на Руанда, Иран и Близкия изток. Сред документите има данни и от хората, които подготвят речите на президента, архиви, касаещи срещу и телефонни разговори между президента и неговия съветник по общественото мнение Стан Гийнбърг, с режисьора Стивън Спилбърг и с ТВ-водещата Опра Уинфри.
ABC отбелязва, че писмото на Моника Люински, станала известна след скандала с участието на бившия американски президент, не е сред разсекретените материали.
На 22 април от 18 часа, само месец и половина след премиерата, мюзикълът „Алиса в страната на чудесата” от Александър Йосифов, създаден по вълшебната приказка на Луис Карол, ще оживее на сцената на Варненската опера под диригентството на Стефан Бояджиев, в режисьорския прочит на Сребрина Соколова.
Той ще свърже европейската и азиатската част на Истанбул
На 20 април се навършват 138 години от Априлското въстание. През 1876 година в Копривщица се сформира местен революционен комитет. Трескавата подготовка правела впечатление на местните мюсюлмани и на османските власти. Подготвено за по-малко от два месеца въстанието претърпяло провал. Въпреки неуспеха на протеклите събития,
София /КРОСС/ Днес и утре - 20 и 21 април ще има две ленти за движение в посока Варна - София при виадукта „Бебреш" от АМ „Хемус". Целта е повишаване на безопасността на движение при засиления трафик, който се очаква в края на четирите почивни дни и увеличаване на пропускателната способност на пътната инфраструктура.Пътуващите от Враца, Монтана и Видин освен АМ "Хемус" могат да ползват и път II-16 Мездра - Ботевград - Ребърково - Елисейна - Своге - София и път II-81 София - "Петрохан" - Берковица - Благово - Монтана - Лом.Без промяна остава пътуването в района на виадукта при км 67 от АМ „Тракия", при който от миналата година са въведени промени в организацията на движението поради извършващите се строително-монтажни работи на съоръжението. При засилен трафик в посока Пловдив - София преди км 67 от АМ „Тракия" ще бъде въведен обходен маршрут за леките автомобили - при пътен възел „Церово" движението ще бъде насочвано по път III-8402 Септември - Виноградец до с. Церово и след това превозните средства ще се включват в АМ „Тракия".От миналата година поради ремонтните дейности на виадукта при км 67 от АМ "Тракия" в посока от Бургас към София движението на МПС над 12 тона се пренасочва по следния маршрут: гр. Пловдив при пътен възел "Север" при км 126+200 по път II-64 - околовръстен път на Карлово - път I-6 към София
На 20 април се навършват 138 години от Априлското въстание. През 1876 година в Копривщица се сформира местен революционен комитет. Трескавата подготовка правела впечатление на местните мюсюлмани и на османските власти. Подготвено за по-малко от два месеца въстанието претърпяло провал. Въпреки неуспеха на протеклите събития,
/КРОСС/ По време на великденското бдение в базиликата "Свети Петър" в Рим папа Франциск призова католиците да разпространят посланието на Бог до всяка точка на земята.В проповедта си папата подчерта, че Великден означава "нещо хубаво", "даващо "нова сила на корените на нашата вяра".Папа Франциск призова вярващите да бъдат и "свидетели" на възкресението на Христос, като добави: "Това не е крачка назад , това не е носталгия. Това е да се върнем към първата любов, за да получим огъня, който Исус запали по света, и да го донесем до всички, чак до края на Земята".Днес светият отец ще отслужи великденска меса на площад „Свети Петър", последвана от благословия от централния балкон на базиликата "Свети Петър".Стотици хиляди поклонници се очаква да присъстват по този повод в Рим. Вечният град се подготвя и за тълпи от поклонници следващата неделя, когато ще бъде канонизирането на Йоан XXIII и Йоан Павел II.
Земетресение с магнитуд 2,6 по скалата на Рихтер е регистрирано на територията на България, съобщиха от Геофизичния институт на БАН.
Земният трус е усетен в 2,39 ч. тази сутрин с епицентър югозападно от Чирпан, северозападно от Първомай, югоизточно от Поповица, с дълбочина 0 км. Няма данни за пострадали и материални щети.
БГНЕС припомня, че вчера три труса бяха регистрирани на територията на страната. Трус източно от Пловдив бе регистриран в 19:02 часа на 19 април с епицентър на 161 км източно от София между Пловдив и Чирпан край Плодовитово и с огнище на 8 км дълбочина. Магнитудът бе 3,1 по скалата на Рихтер.
Два труса с магнитуд 2,0 и 2,5 бяха регистрирани на 33 км югоизточно от София в 12:42 ч. и 18:21 ч.
В района на Чирпан последното силно земетресение е регистрирано през 1928 г. с магнитуд от 7-ма степен по скалата на Рихтер. Тогава трусът е станал в една от най-опасните сеизмични зони в България – Пловдивско-Чирпанско (Маришко) земетръсно огнище.Москва заяви, че е възмутена от въоръжения инцидент; от крайнодясното движение „Десен сектор“ обаче твърдят, че именно Русия е замесена в нападението, което определиха като „богохулна провокация“
Американски телевизионен канал пък съобщава, че САЩ разглеждат възможността за изпращане в Полша и в Естония на около 150 войници от сухопътните войски за участие във военни учения
Американски телевизионен канал пък съобщава, че САЩ разглеждат възможността за изпращане в Полша и в Естония на около 150 войници от сухопътните войски за участие във военни учения
Американски телевизионен канал пък съобщава, че САЩ разглеждат възможността за изпращане в Полша и в Естония на около 150 войници от сухопътните войски за участие във военни учения
Социалната мрежа Twitter блокира достъпа до два сайта в Турция, които ислямско-консервативното правителство на страната обвинява за изтекла информация за корупционни афери, свързани с премиера Редж...
Листата на ДПС с кандидат-депутатите за Европейски парламент беше регистрирана в ЦИК тази сутрин от секретаря на ЦОБ на ДПС и 17-ти в листата Мустафа Карадайъ, съобщиха от партията. Движението за п...
Възкресение Христово, Великден е най-големият празник за православните християни, наричан Празник на всички празници.
Възкресението на Иисус Христос е най-великото събитие в историята на човешкия род. Православните християни пренасят в жертва младо агне.
На великденската трапеза, освен яйца и козунаци, се слага и печено агнешко. От ранни зори, майсторите палят пещта и слагат агънцето да се пече, за да е готово за обяд, предаде кореспондентът на БГНЕС от Стара ЗагораИ в нощта на Възкресение трусовете на територията на страната, макар и слаби, продължиха.
Facebook подготвя нов начин да изкарва пари от потребителите си. Социалната мрежа планира да започне да "пакетира" групи потребители по заявен в профилите им интерес и да предлага на рекламодателите да се насочат към тази конкретна група, съобщава онлайн изданието AdAge.
Социалната мрежа е подготвила подобен пакет с огромен брой потребители, които са споделили в профилите си, че ще гледат световното по футбол това лято. Сега компанията се надява да предложи тази група хора на...
София /КРОСС/ Земен трус с магнитуд 2,6 по скалата на Рихтер е регистрирано на територията на България, съобщиха от Геофизичния институт на БАН. Трусът е усетен в 2,39 ч. през нощта с епицентър югозападно от Чирпан, северозападно от Първомай, югоизточно от Поповица. Няма данни за пострадали и материални щети.В събота три труса бяха регистрирани на територията на страната. Земетресение източно от Пловдив бе усетено в 19.02 часа с епицентър на 161 км източно от София - между Пловдив и Чирпан край Плодовитово, на 8 км дълбочина. Магнитудът бе 3,1 по Рихтер. Два труса със сила 2 и 2,5 бяха регистрирани по-рано - в 12.42 ч. и 18.21 ч. на 33 км югоизточно от София.
В Сърбия Великден се нарича Uskrs, което означава "Възкресение", а понякога е наричан Vaskrs, което се приема в сръбския вариант на църковно-славянския църковен език.
Великденските традиции в Сърбия се въртят около яйцето като символ на новия живот. За разлика от нас, сърбите боядисват яйцата на Разпети петък. Символ на празника е не великденското зайче, а малко пиленце, което е естественият продукт на яйцето. След боядисването на яйцата, всяко семейство отива на църква. Събота е запазена за украсяване на домовете. Великден започва с камбанен звън в църквите. Семейството се събира на закуска и се бори с яйца.
В Македония боядисват яйцата в четвъртък. След боядисването яйцата могат да бъдат украсени с кръст, който се прави с остър инструмент. Първото яйце се оставя настрана, то е Защитник на дома, чуварско яйце. То се поставя под иконата в дома и се пази до следващия Великден. Майката в семейството заравя яйцето от миналата година в земята, като никой не трябва да я вижда. На Разпети петък се пости и се ходи на църква. В менюто обикновено има агнешко месо, сърми и сладкиши.
В Гърция великденските празници започват на Разпети петък с изнасянето на кръста и иконата на Иисус Христос. Събота е отделена за подготовка за празничния ден. Прави се традиционната супа "майерица" с агнешко или ярешко месо, която се сервира след литургията в събота вечерта. На децата се подаряват специални украсени свещи, които се запалват по време на службата в църквата.
В Румъния боядисват яйцата в четвъртък. Червените яйца се наричат negrele или negrete (на румънски "черен") и напомнят за страданията на Иисус на кръста. Според традицията, всеки ден преди Великден се украсява едно и също яйце, което в събота се оставя на сметището. Ако някое животно вземе яйцето, то ще се върне. Тогава човек си пожелава нещо. За празника се прави специален сладкиш Pasca, която се пече или на Велики четвъртък или в събота. Сладкишът се прави от царевично брашно в кръгла или правоъгълна форма. Кръглата форма напомня за пелените на Иисус, а правоъгълната - за Неговия гроб. По традиция, черупките от яйцата, използвани за Pasca задължително се хвърлят в реката, за да разберат и другите хора, че Великден идва. Преди да отидат на църква, румънците се мият в голям съд с вода, в който има червено яйце и сребърни и златни монети за здраве и пари.
В Хърватия тържествата започват на Цветница и продължават през цялата Страстна седмица. Има различни шествия и възстановки на моменти от Библията. В централната част на страната се палят големи огньове, наречени krijes или vuzmenica. Яйцата се боядисват в ярки цветове и се украсяват с восък. Първото яйце се боядисва в червено, а през това време се изричат думите Sreten Uskrs. Върху яйцата се рисуват гълъби, кръстове, цветя и се пишат пожелания за здраве и щастие. Колкото по-сложно украсени са яйцата, толкова по-здрава ще е годината.
В Словения на Разпети петък се пости, а някои части на страната постът продължава и в събота. Сервира се специално ястие, наречено Алелуя, което се прави от ряпа. Словенските яйца са много цветни и ярки, наричат се "писанице" или "писанке" и се украсяват с геометрични мотиви. В Чехия и Словакия съществува традиция, свързана с Великден, сходна на нашето "сурвакане". На Велики понеделник мъжете приготвят специални дървени пръчици с цветни дантели на върха (наричани "pomlazka" в Чехия и "korbac" в Словакия), с които сурват жените за здраве и красота през цялата година. В някои източни части на Словакия като част от обичая жените се поливат със студена вода. Този обичай се ползва от мъжете и да покажат привързаността си към някоя жена. В замяна на това "сурвакане" жените дават на мъжете великденски яйца, а понякога и пари. В Хърватия и Словения се приготвя кошница с храна, която се покрива с кърпа и се носи в църквата да бъде благословена.София /КРОСС/ Днес се навършват 30 години от покоряването на най-високия свят в света - Еверест, от българин. Христо Проданов успява да изкачи сам до върха без кислороден апарат по най-дългия път, наричан още „Жестокия път", като изкачва върха от базовия лагер за 33 дни - рекорд за този маршрут. Христо обаче загива при спускането от върха на 22 април. Посмъртно е награден с орден „Герой на Народна Република България". Първите, които стъпват на "покрива на света" са новозеландецът Едмънт Хилъри и шерпът Тензинг Норгей през 1953 г. Оттогава над 6000 души са успели да изкачат Еверест, висок 8848 метра. Сред късметлиите, които успяват, има и 11 българи. Над 1000 обаче са жертвите. Христо Проданов е роден на 24 февруари 1943 г. в Карлово. Той е първият българин, стъпил на осемхилядник - Лхотце (8516 м) през 1981 г., и първият българин, изкачил връх Еверест през 1984 г. Над 6000 души са успели да изкачат Еверест, висок 8848 метра. Сред късметлиите, които успяват, има и 11 българи. Над 1000 обаче са жертвите.
Земетресение с магнитуд 2,6 по скалата на Рихтер е регистрирано на територията на България в неделя, съобщиха от Геофизичния институт на БАН. Трусът е усетен в 2,39 ч. през нощта с епицентър югозападно от Чирпан, северозападно от Първомай, югоизточно от Поповица. Няма данни за пострадали и материални щети. В събота три труса бяха регистрирани на територията на страната. Земетресение източно от Пловдив бе усетено в 19.02 часа с епицентър на 161 км източно от София - между Пловдив и Чирпан край Плодовитово, на 8 км дълбочина. Магнитудът бе 3,1 по Рихтер. Два труса със сила 2 и 2,5 бяха регистрирани по-рано - в 12.42 ч. и 18.21 ч. на 33 км югоизточно от София. В района на Чирпан последното силно земетресение е регистрирано през 1928 г. с магнитуд от 7 степен по скалата на Рихтер. Тогава трусът е станал в една от най-опасните сеизмични зони в България – Пловдивско-Чирпанско земетръсно огнище
Гражданин на Афганистан се самоуби в бежанския лагер в Харманли, съобщиха за OFFNews от пресцентъра на МВР в Хасково. 63-годишният е Мохамед Каземи. По предварителни данни той си е нанесъл две прободни рани с нож в областта на стомаха и е загинал на мястото. Полицията води разследване по случая, за да установи причините за самоубийството.
Нов трус с магнитуд 6,1 разлюля сутринта Папуа-Нова Гвинея само няколко часа след земетресение от 7,5, заради което бе подадена тревога за цунами, предаде АФП, позовавайки се на американския институт по геофизика (USGS).
Тази сутрин, докато властите обобщавали данните за нанесените щети от първите два труса вчера - от 6,6 и 7,5, земята отново се разлюляла в района на островите Бугенвил. Епицентърът на последния трус е локализиран на 96 км от град Пангуна, на дълбочина 18 км.
Според сеизмолози от обсерваторията на Порт Морсби, столицата на Папуа-Нова Гвинея, серията от силни земни трусове, започнали на 11 април с две земетресения от 7,6 и 7,5, са взели поне две жертви.
Земетресения с подобна сила не са изключение за Папуа-Нова Гвинея, която е разположена на тектоничен разлом - т.нар. тихоокеански огнен пояс, характеризиращ се с висока сеизмична активност.
През февруари м.г. градчето Лата на Соломоновите острови бе разрушено от цунами след земетресение с магнитуд 8, което уби десет души и остави хиляди без покрив.
2004 - 2018 Gramophon.com