11/01/10 06:00

Няколко незабравими дни в Трансилвания (1): Брашов – Прежмер – Ръшнов – Бран

Днешният пътепис ще ни отведе до северните ни съседи. Румъния винаги има какво да покаже, въпреки странния имидж, който има заедно с нас. Приятно четене и се гответе за следващото лято:

Няколко незабравими дни в Трансилвания

Увод

Ровичкайки се из интернет пространството попаднах на екскурзии до Румъния-Синая- Бран- Брашов. Харесаха ми и реших и аз да си организирам подобна. Ползвах доста сайтове, както и пътеписи за да постигна перфектната подготовка. А екскурзийката започваше от ден на ден да добива по-големи мащаби и достигна до вида в който ще ви я опиша. Ще пътуваме четирима-аз, жена ми, дъщерята и синът ми-баш фотографът.

Ден 1-Закъснението

Човек никога не може да изпълни всичко така както го е придвидил. Бях резервирал 2 нощувки в Брашов и 3 в селище на 25 км. западно от Сибиу. Планът беше да тръгнем около 06. 30ч. , да не бързаме, да спрем някъде за закуска и кафе и да пристигнем в Синая до 16ч. за да успеем да разгледаме дворците. Но последният изпит на дъщеря ми беше изтеглен за датата на тръгване а имахме резервации и план, според който трябваше да сме първо в Брашов и след това да продължим в посока Сибиу за да можем и в двата града да присъстваме на концертите на орган, които се провеждат в Евангелистките църкви през летните месеци в определени дни от седмицата-така че за отлагане и дума не можеше да става а просто трябваше да тръгнем по- късно и да интерпретираме в движение.

И така в 12. 15ч. потеглихме благополучно от София в посока Русе. В 16. 15ч. бяхме минали Дунав мост. Следвах точно съветите от пътеписите които бях чел-на първата бензиностанция купих седмична винетка предоставяйки малкото талонче на колата залепих я и запазих касовата бележка. Скоро се озовахме пред Букурещ и се оставихме на GPS да ни прекара благополучно през града. Там на два пъти се наложи да се повъртим заради разминаването между GPS и дествителността. Ако на 10м. от теб има отбивка а ти се изписва и казва да завиеш след 100м. не му вярвай и завий след 10м. В противен случай след като се подмине отбивката през 2-3м. ти намалява показанията с 20м. и после те съветва как да се оправяш , като един такъв съвет се оказва-плюс още 2-3 км. Вече на излизане от Букурещ мислихме че се справяме добре с GPS в Румъния , но се оказа че имало и още какво да разберем.

[caption id="" align="aligncenter" width="640" caption="Дворецът Пелешор"]Дворец Пелешор – Синая, Румъния[/caption]

Със закъснението с което тръгнахме нямаше как да разгледаме отвътре

дворците Пелеш и Пелешор,

защото работното им време е до 17ч. Но това си имаше и своята хубава страна – нямаше никакви хора и на фона на красивата природа на планината Бучеджи дворците блеснаха пред нас с цялата си красота. Дворецът Пелеш е поръчан през 1873г. от крал Карол1 и завършен 1883г. Той е шедьовър на немската нововъзрожденска архитектура и не случайно се счита за един от най-красивите замъци в Европа. На стотина метра от Пелеш се намира неговият по-малък събрат – дворецът Пелешор („шор” е умалителна наставка в румънския език). Завършен е 1902г.

[caption id="" align="aligncenter" width="640" caption="Дворец Пелеш"]Дворец Пелеш – Синая, Румъния[/caption]

Към 22ч. GPS-ът ни отведе в

Брашов

Бях резервирал стаи в хотел от веригата „Аро”, която има 4 звезден, 2 звезден и два 1звездни хотела. Аз бях си избрал този с 1 звезда и стаи тройки за по 10 евро на човек и единична за 15 евро на човек, за да мога след дългия преход да си похърквам сам и да не притеснявам семейството. Хотелът се намира на топ място в стария град, което е от много голямо значение. Всъщност лявата част на сградата беше хотел с 1 звезда а дясната с 2 звезди. Разликата беше че на този с 1 звезда в стаята имаше само тоалетна и мивка а в коридора на етажа са една мъжка и една женска самостоятелни бани а този с 2 звезди има и баня в стаята но цените са завишени с 10 евро. Изборът е Ваш.

Още снимки от ден първи (Букурещ, Синая) може да разгледате тук: http://www. facebook. com/album. php?aid=27451&id=100001352950520&l=54298b9695

Ден2 – Брашов

Сутринта отпочинали и в добро настроение се отправихме да закусим някъде. Най-отпред разбира се бях аз с пресниманите листове от интернет, на които с червен химикал беше отбелязан маршрута, който започваше с римо-католическата църква, продължаваше с обиколка от външната страна на крепостната стена, трябваше да минем

покрай бялата кула, последвана от черната,

като към записките имах отбелязани по няколко реда за всяка една от забележителностите. Трябваше да обясня защо кулата която се вижда не е черна а се нарича Черната кула-нали все пак аз съм екскурзоводът. Не че няма материали в ТИЦ (туристически информационен център), който се намира на площада в стария съвет, но той отваря в 09. 00ч. Няма проблем да се вземат оттам безплатно а са и много любезни и отговарят на всичките ни въпроси много изчерпателно. Та пътьом влезнахме в една сладкарница с чудесни пасти. Бях се подготвил чрез разговорника и поръчвах на румънски пасти, кока-кола, кафе и точно тук срещнах трудност, че искаме дълги кафета. Оказа се че ако си поръчвате еспресо кафе в Румъния-то задължително е дълго а ако желанието ви е за късо то тогава трябва да уточните. В менюто го имаше написано но забравих как се казва, защото ние си го пием дълго. Закусихме и се отправихме към Римо-католическата църква и продължихме с маршрута по протежение на крепостната стена. Отстрани ромолеше чудна малка рекичка.

Стигнахме почти до Бялата кула а времето изведнъж се намръщи и започна да вали доста яко. Скрихме се на сушина под бастиона свързващ стария град и Бялата кула и изчаквахме да спре. Да ама не – дъждът взе да става много мощен, рекичката взе да излиза от коритото си и решението беше- обратно в хотела като вече вървяхме спокойно и бавно с девиза мокър от дъжд не се бои. Преоблякохме се, но се оказа, че децата са без обувки и трябваше да купим нещо. Дъждът беше спрял и продължихме с Черната кула, която е почерняла от удар на мълния. Днес не е черна и върхът и е стъклена пирамида.

[caption id="" align="aligncenter" width="640" caption="Брашов - Piata Sfatului"]Piata Sfatului – Брашов, Румъния[/caption]

Пътьом минахме през Евангелистката църква – построена от германците през 15 век в готически стил – наречена

Черната църква

Името и идва от почерняването на фасадата при пожар. Оказа се че не е имало смисъл да плащаме такса и да я раззглеждаме при положение, че вечерта ще бъдем на концерт на орган. Едно оглеждане е почти равносилно на разглеждане. Не дават да се снима. Има колекция от анадолски килими от 17-18 век. За да не се повреждат прозорците са оборудвани от UV филтри за защита. Продължихме с

двете градски врати – Екатерина и Шеи.

[caption id="" align="aligncenter" width="540" caption="Брашов – портата Екатерина"]Портата Екатерина  – Брашов, Румъния[/caption]

Приказната порта - кула Екатерина, която се вижда днес за съжаление е част от по-голяма структора, която е била разрушена през 1827г. Портата Шеи прилича на Триумфалната арка, но е с 3 отвора. Тя е била единственият вход за румънците живеещи в района Шеи тъй като не им е било разрешено да ползват другите входове. Разгледахме и най- тясната улица в Европа според румънците.

Продължихме по протежение на защитната стена с бойници, кули и редути откъм страната на хълма Тампа-някои от тях с дебелина 2 метра. След края на стария град си бях отбелязал магазин Стар – налагаше да купим нещо за преобуване на децата. Голям магазин на четири етажа с възможност за добър избор. Дъщеря ми си хареса маратонки Nike за 85 лева при положение, че при нас са 140 не се замислихме много. На сина кракът расте постоянно и затова отидохме на щанда с по-евтините. Абсолютно същите с ролерчета, които в България бяхме купили за 49 лева тук струваха само 30 лева. Купихме и сувенири-като цяло добър пазар направихме.

Навън леко ръмеше. Отидохме до хотела и с колата поехме към

Прежмер,

за да разгледаме укрепената църква-световно културно наследство на ЮНЕСКО.

[caption id="" align="aligncenter" width="640" caption="Входът за укрепената църква в Прежмер"]Входът за укрепената църква в Прежмер – Румъния[/caption]

Тя е най-големият укрепен храм в Югоизточна Европа построен от тевтонските рицари в началот на 13 век. Достъпът е през свод десетки метра с 2 врати. Вътре в укреплението има 272 стаи за населението, което при нападение се изнася от селището.

[geo_mashup_map]

[geo_mashup_location_info]

Може да се види училищната стая, където са учили децата по време на обсада. Също има показана кухня за готвене а църквата се намира в двора на укреплението. Обратно към Брашов и паркирах пред хотела. Плащането става с машина, в която се пускат монети и спрямо стойността се отбелязва часа за край на престоя. Монети разбира се трудно се намират и отвреме на време минавайки оттам и снабдявайки се с тях си вадехме ново билетче. Плаща се само от 08 до 20 ч. Оттам директно в Евангелистката църква, не че имаме нещо общо с нея но преди тръгването за Румъния бях проучил че във вторник вечер от 18 ч. е концертът на орган. През 15 минути се смениха двама души, като единият свирише в стила на Жан Мишел Жар. Изживяването беше страхотно.

След концерта в приповдигнато настроение се отправихме извън стария град, където разгледахме красивата

църква „Свети Николай”,

която е истински архитектурен шедьовър-комбинация от византийски бароков и готически стил.

[caption id="" align="aligncenter" width="512" caption="Брашов - църквата „Свети Николай”"]Църква „Свети Николай” – Брашов, Румъния[/caption]

Подобно на други църкви и тя е заобиколена от защитни стени с големи дървени порти. В двора се намира първото румънско училище открито 1820г. През 1824г. там е отпечатан „Рибния буквар” на Петър Берон. Вечерта завърши в хотела където вечеряхме и пихме бира с картофи със сирене. Поръчката я направих на румънски по предварителна поготовка от речника. Картофите се оказаха с кашкавал, който се беше разтопил и бяха чудесни-можете да пробвате. Интересното е, че и само картофи да си поръчаш ще ти донесат и хляб. Него никога не го поръчваш-винаги ти го носят.

Още снимки от ден втори (Брашов, Прежмер) може да разгледате тук: http://www. facebook. com/album. php?aid=27452&id=100001352950520&l=4ab2598199

Ден 3

За сутринта планът предвиждаше закуска на едно място набелязано от предния ден, където ги приготвяха на място. Просто през целия престой не срещнахме лошо тестено изделие-винаги перфектни. След чудесната закуска се отправихме към ТИЦ който отваряше в 09ч. за да си купя сувенир, който си го бях набелязал предния ден, но ми обясниха че продавач ще има в 10ч. Стана ми ясно-нали и ние живеем на Балканите. В колата и газ към Бран. Пътьом трябваше да разгледаме крепостта Ръшнов разположена на един хълм в Карпатите над селището.

[caption id="" align="aligncenter" width="640" caption="Ръшнов - Цитаделата"]Цитаделата – Ръшнов, Румъния[/caption]

Но там един разкошен дъжд. Просто не се получаваше да спрем долу на паркинга и да се качим до горе по пътеката в този дъжд. Преди Бран слънцето ни се усмихваше.

Замъкът „Бран” е кацнал на върха на висока скала.

[caption id="" align="aligncenter" width="640" caption="Бран – замъкът „Бран”"]Замък Бран, Румъния[/caption]

Построен е от тевтонските рицари в началото на 13 век. Дължи славата си благодарение на ирландския автор Брам Стокър с романа „Дракула” и легендарния му герой граф Дракула. Самият замък не е много голям, но вътре интериорът е на много високо равнище В около 60 помещения се има колекции от мебели, оръжия и брони от 14 до 19 век.

[caption id="" align="aligncenter" width="576" caption="Бран – замъкът „Бран”"]Замък Бран, Румъния[/caption]

На излизане сме пред многото сергии – тип на Балканите. Продавач с носиия и засукани мустаци предлагаше всякакви кашкавалени деликатеси, като резваше по малко за дегустация, имаше също вино и ракия. Кашкавалените питки бяха опушени със златиста коричка и със страхотен вкус. Мереше ги на електронно кантарче около килограм едната - за 10 лева килото. Не пропуснахме да си вземем. Цената им в Кауфланд беше същата и на връщане си взехме за в България. Човекът ме огледа по-обстойно и ми предложи да опитам тяхната палинка, като не пропусна да я разклати и да покаже синджира, който се беше образувал. Естествено не можах да откажа и да не си взема. Само където цената ми се стори по-висока-15 лева за половинка, но впоследствие се оказа, че и в магазините цените им на алкохола са същите-доста по- високи от нашите. Имаше и евтина, но се оказа че е само 21%-нещо което ние наричаме паток. Вината им са много добри и на много приемлива цена.