08/21/16 08:00

Заминаваме за Норвегия – преди да е свършило лятото, че после кой знае … 😉

Приятно четене:

Норвегия

В земята на фиордите, троловете и викингите по Великден

За Норвегия по семейни причини съм чувал много и винаги ми е била в списъка за пътувания. Веднага щом се появиха нискотарифни полети дотам се сдобих с билет и заедно с мой приятел започнахме да правим планове за нашето пътуване в началото на май 2016 г. по време на православния Великден. Разбира се искахме в рамките на три дни да видим максимално много като фиордите бяха безапелационно фаворит в нашата програма. Проучихме много варианти за транспорт и в крайна сметка се спряхме на кола под наем. Направихме резервация в сайт за споделено пътуване и програмата ни беше ясна – Берген, фиорди и Осло за 3 дни.

Кацнахме на летище Торп,

което е на 120 км. южно от Осло и веднага потеглихме с колата за Берген.

Пътищата в Норвегия са тесни и настилката не е много добра

Средната скорост е около 60 км/ч и пътуването до Берген ни отне повече от 8 часа за разстояние от 450 км. Преминахме през всякакъв терен – снежни планини, безброй езера и водопади, както и няколко фиорда. Трябваше да ползваме и ферибот.

Имахме късмет с хубаво време по време на шофирането – ниски температури, но ясно и слънчево. През целия път виждаш разхвърляни дървени къщи тук и там, много често със спрени кемпери пред тях. Почти никакви признаци на сериозна цивилизация или индустрия.

Норвегия Норвегия

Трафикът по целия път е много слаб

и вероятно това е една от причините за недобрата пътна мрежа. Въпреки, че са основен производител на петрол в Европа цените на горивата са малко по-високи от тези в Западна Европа.

Най-накрая стигнахме в

Берген

и веднага тръгнахме да разглеждаме третия по население град на Норвегия.

Берген е столицата на

фиордите,

защото почти всички туристически обиколко започват оттам. Мотото на този район е „ Fjord Norway – You have to be here to believe it”. Градът не впечатлява с нищо и се разглежда много бързо (централния площад, рибения пазар, характерните дървени къщи на пристанището). Качихме се с малка железница до един от хълмовете над града, където имаше прекрасна гледка към Атлантика. Вечерта решихме да пием по бира и първо отидохме до супермаркета. Оказа се, че бира се продава до 18 ч. и цената е около 6 лева за 0.5. л. Накрая пихме бира за 18 лв. в заведение, а към 22 ч. вече екипите на Бърза помощ изнасяха безпаметно пияните от баровете…

На следващия ден се отправихме към

Sognefjord, който е най-големият фиорд на Норвегия

и вероятно най-известния. По-точно искахме с корабче да преплаваме фиорда по направление Flam-Gudvangen.

Флам

е начална точка на железница, която се определя като най-красивия жп маршрут в света.

Sognefjorden, Норвегия

След поредица от завои и тунели достигнахме до пристана на корабчето и обиколката ни започна. Фиордите са неописуемо красиви – кристална вода, високи планини със сняг. Вероятно през лятото са още по-красиви, но и в ранна пролет са чудесни.

Норвегия

Отново разминавахме разпръснати къщурки през цялото плаване. След слизането ни от ферибота отидохме до една наблюдателна платформа наблизо откъдето се открива невероятна гледка към фиорда. Пътят до там беше изпитание за всеки шофьор, защото е много тесен ки стръмен, но пък си заслужаваше.

Потеглихме за Осло, където трябваше да сме късно вечерта. По пътя си минахме през

най-дългия автомобилен тунел в света Laerdel

с дължина от 25 км. Имахме късмет и да видим една от малкото останали викингски църкви и изцяло направени от дърво.

Норвегия

Отново преживяхме всякакви капризи на времето – дъжд, мъгла, сняг, слънце и т.н.

Пристигнахме късно в Осло, където домакинът ни беше много приятелски настроен и ни предложи да ни направи нощна разходка на града. Столицата на Норвегия е с население от около 700 хил. души и е много разпръснат град. Улиците са пълни с електромобили, защото правителството субсидира тяхната покупка.

Следващият ден беше определен за разглеждане на

Осло,

за което се оказа, че са ни нужни само няколко часа. Отскочихме с корабче до полуострова с музеите на мореплавателя Тух Хейердал (прекосил Пасифика с лодката Кон-тики) и полярника Руал Амудсен (откривател на Южния полюс). Видяхме музея на Нобеловата награда за мир, която по традиция се връчва ежегодно в Кметството на Осло.

Норвегия

Кралският дворец и Парламентът са на главната улица на града, където пихме кафе в чудесно и слънчево време. Обиколката на норвежката столица приключи с разглеждане на известната шанца за ски-скокове на един от хълмовете, които я заобикалят.

Наистина туристическото мото на Норвегия казва почти всичко за нея “Norway – powered by nature”, a aз бих добавил и петрола към това изречение 🙂